پایگاه تخصصی فقه هنر

الگوهای رفتاری امام علی (ع) و علم و هنر-ج1-ص50

2 و عنبسة بن معدان مشهور به الفيل و ميمون بن الاقرن و عبدالرحمن بن هرمز و يحيى بن عاصم و نصر بن عاصم كه از طبقه اوّل علماء ((نحو)) مى باشند.

3 و از طبقه دوّم عبداللّه بن اسحاق الحضرمى و عيسى بن عمر الثقفى و ابو عمرو بن العلاءالحارثى بوده اند كه علم نحو را از يحيى بن يعمر فرا گرفتند

4 و از طبقه سوّم خليل بن احمد فراهيدى بوده است .

قواعد علم نحو كه وصىّ پيامبر، حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام تنظيم و تعليم فرمود اينچنين منتشر شد.

در نتيجه هر كس علم نحو را مى آموخت قرآن و ديگر متون را مى توانست بدون اعراب گذارى هم صحيح بخواند.

اگر تلاش فرهنگى حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام نبود چگونه مى شد از قرآن و حديث پيامبر، معارف اسلام را استفاده كرد؟

خداوند وصىّ پيامبر (على عليه السلام ) را يارى كرد تا در وقت مناسب (دهه چهارم از هجرت ) علم نحو را تنظيم و تعليم نمايد و به شاگرد خود (ابوالاسود) بياموزد.

و از آنجا كه نشر اين علم در كشور پهناور اسلام جز با نيروى حكومت ، امكان پذير نبود،

پروردگار عالم چنين پيش آورد كه ((زياد)) از ((ابوالاسود)) بخواهد تا علم نحو را كه او از استادش ، حضرت على عليه السلام فراگرفته بود به ديگران تعليم دهد.

و اين علم به واسطه دستگاه حكومت دشمنِ حضرت على عليه السلام در كشور پهناور اسلام نشر شود و به اين وسيله ، فهم لغت عرب عصر پيامبر، براى همه آسان گردد و امروزه ميليون ها مسلمان قرآن را آنچنانكه بر پيامبر صلى اللّه عليه واله نازل شده است ، بخوانند، و نه تنها ساكنين جزيرةُ العرب ، زبان عربى را فراموش نكرده اند، بلكه اين زبان ، زبان ديگر ملل چون آفريقا و اروپا شد.

پرداخت حقوق به قاريان قرآن

در حكومت اميرالمؤ منين على عليه السلام با محاسبه دقيق به آنانكه قرآن خواندن را ياد مى گرفتند و قارى قرآن بودند، حقوق پرداخت مى كردند كه سالى دويست دينار مى شد. (169)

تلاش در جمع آورى قرآن

آنگاه كه رسول خدا صلى اللّه عليه واله ديده از جهان فرو بست .

گروهى براى به دست آوردن حكومت و قدرت تلاش كردند برخى به تقويت قوم و قبيله خود روى آوردند.

و افرادى براى رسيدن به مال و مقام در دولت آينده ، دست و پا مى زدند.

امّا حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام تمام امكانات و قدرتش را بكار گرفت تا قرآن را جمع آورى كرده و در يك جلد بنويسد، كه دستورالعمل زندگى انسانها حفظ شود، و پراكنده نماند.

برخى مى پرسيدند:

چرا على عليه السلام از خانه بيرون نمى آيد ؟

امام على عليه السلام جواب مى داد:

سوگند خورده ام تا تمامى قرآن كريم را ننويسم از خانه بيرون نيايم ، مگر براى نماز يا كارهاى خيلى ضرورى .

از اين رو اوّل كسى كه تمام قرآن را نيكو نوشت و در يك جلد آن را جمع آورى كرد، حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام است ،

چنانچه اوّل حافظ كلّ قرآن ، على عليه السلام است .

بعضى از رجال سياسى به حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام مى گفتند:

چرا از خانه بيرون نمى آيى ؟

مى فرمود:

سوگند ياد كرده ام تا قرآن را جمع آورى نكنم عبا بر دوش نگذارم (يعنى از خانه بيرون نروم ) زيرا مى ترسم دچار كمبود و نقصان شود يا چيزى بر آن بيافزايند و يا آيه اى پس و پيش گردد.

گرچه قرآن نوشته شده امام على عليه السلام را سران سقيفه نپذيرفتند، امّا با جمع آورى و كتابت قرآن به دست حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام همگان با خاطر آسوده دانستند كه وحى الهى با حفظ و كتابت مصون و محفوظ مانده است . (170)

6 قرائت قرآن

بسيارى از اصحاب و ياران رسول خدا صلى اللّه عليه واله در موارد گوناگونى اعتراف كردند كه :

نديدم كسى را كه در قرائت قرآن همانند على عليه السلام باشد. (171)