الگوهای رفتاری امام علی (ع) و علم و هنر-ج1-ص18
مُصي بَتُها جَلَّتْ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
2 فَقالَ: سَيائي ها حادِثٌ
وَ يَخْضِبُها اءشْقَى الْبَرِيَّةِ بِالدَّمِ
3 فَباكَرَهُ بِالسَّيْفِ يَمي نُهُ
لِشُؤْمِ قَطامٍ عِنْدَ ذاكَ ابْنُ مُلْجَمِ
4 فَيا ضَرْبِةً مِنْ خاسِرٍ ضَلَّ سَعْيُهُ
تِبِوِّاءَ مِنْها مَقْعَدا فى جَهَنَّمِ
5 فَفازَ اءمي رُالْمُؤ مِني نَ بِحَظِّهِ
وَ إ نْ طَرَقَتْ في هِ الْخُطُوبُ بِمُعْظَمِ
6 اءلا إ نَّما الدُّنْيا بَلاءٌ وَ فِتْنَةٌ
حَلاوَتُها شي بَب بِصابٍ (39) وَ عَلْقَمِ
1 على عليه السلام در عراق عرب و عجم محاسنى را تكان داد كه مصيبتش براى هر مسلمانى عظيم و دشوار شد.
2 پس على عليه السلام فرمود: به زودى از سوى خدا بر آن ((ريش )) حادثه اى خواهد آمد و شقىّ ترين مردم آن را با خون رنگين خواهد كرد.
3 پس ابن ملجم براى شومى قطام در سپيده سحر با شمشير على عليه السلام را استقبال نمود. پس دست او شَل باد.
4 شگفت از ضربت زيانكارى كه سعيش سبب ضلالت شد و او از آن ضربت در نشيمنگاهى در جهنّم جاى گرفت .
5 اميرالمؤ منين عليه السلام با بهره خويش رستگار گرديد، اگرچه به كشته شدن او دريايى از مصايب روى آورد.
6 آگاه باشيد دنيا براى آزمايش و امتحان است و شيرينى آن به تلخى آميخته است .
حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام با استفاده از علم غيب به اذن خدا حوادث آينده رامى دانستند و بسيارى از تحوّلات سياسى ، نظامى ، اجتماعى آينده را بيان داشتند.
كه يكى از آنها شهادت امام رضا عليه السلام در خراسان است .
ده ها سال قبل از توّلد امام رضا عليه السلام فرمود:
سَيُقْتَلُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى بِاَرْضِ خُراسان ، اِسْمُهُ اِسْمى ، وَ اءسْمُ اَبي هِ اِسمُ ابنُ عِمْرانٍ ((موسى )) اءلا فَمَنْ زَارَهُ فى غُرْبَتِهِ غَفَرَاللّه لَهُ ذُنُوبَهُ.
( در آينده شخصى از فرزندان من در خراسان شهيد مى گردد كه اسم او اسم من است ((على عليه السلام على بن موسى الرّضا عليه السلام )) و اسم پدرش اسم موسى بن عمران است ، آگاه باشيد هركس او را در غربت و تنهائى زيارت كند، خدا گناهان او را مى آمرزد ). (40)
ابن عبّاس مى گويد، وقتى امام على عليه السلام با سربازانش وارد منطقه ((ذى قار)) (41)شد.
در آنجا توقّف فرمود تا هواداران امام از شهر كوفه به آن حضرت ملحق گردند، در آن لحظات حسّاس آن حضرت فرمود:
((از شهر كوفه 6560 نفر بدون كم و زياد به يارى من خواهند آمد.))
چون حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام تعداد كوفيان را دقيقا اعلام فرمود، براى برخى از افراد جاى سئوال بود، و من خود تصميم گرفتم به هنگام ورود كوفيان آنها را شمارش كنم .
15 روز در آن منطقه مانديم تا انكه صداى شيهه اسبان بلند شد و لشگر كوفه به ما نزديك شدند.
من بلند شده به شمارش آنها پرداختم ديدم تعداد كوفيان 6560 نفر همان عددى كه حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام به ما فرمود مى باشد بى اختيار اللّه اكبر گفتم . (42)
پس از فتح بصره و فرونشاندن شورش اصحاب جَمَل امام على عليه السلام به مدّت يك ماه در آنجا اقامت فرموده و سخنرانى هاى لازمى با مردم داشتند.
در يكى از سخنرانى ها (خطبه 128 نهج البلاغه ) نسبت به آينده بصره افشاگرى فرمودند:
الا خبار عن حوادث المستقبلية بالبصرة
يَا اءَحْنَفُ، كَاءَنِّي بِهِ وَقَدْ سَارَ بِالْجَيْشِ الَّذِي لاَ يَكُونُ لَهُ غُبَارٌ وَلاَ لَجَبٌ، وَلاَ قَعْقَعَةُ لُجُمٍ، وَلاَ حَمْحَمَةُ خَيْلٍ. يُثِيرُونَ الاَْرْضَ بِاءَقْدَامِهِمْ كَاءَنَّهَا اءَقْدَامُ النَّعَامِ.
قال الشريف : يومئ بذلك إ لى صاحب الزّنْج .
ثم قال عليه السلام : وَيْلٌ لِسِكَكِكُمُ الْعَامِرَةِ، وَالدُّورِ الْمُزَخْرَفَةِ الَّتِي لَهَا اءَجْنِحَةٌ كَاءَجْنِحَةِ النُّسُورِ، وَخَرَاطِيمُ كَخَرَاطِيمِ الْفِيلَةِ، مِنْ اءُولئِكَ الَّذِينَ لاَ يُنْدَبُ قَتِيلُهُمْ، وَلاَ يُفْقَدُ غَائِبُهُمْ. اءَنَا كَابُّ الدُّنْيَا لِوَجْهِهَا، وَقَادِرُهَا بِقَدْرِهَا، وَنَاظِرُهَا بِعَيْنِهَا.
صفات الا تراك
كَاءَنِّي اءَرَاهُمْ قَوْما ((كَاءَنَّ وُجُوهَهُمُ الَْمجَانُّ الْمُطَرَّقَةُ))، يَلْبَسُونَ السَّرَقَ وَالدِّيبَاجَ، وَيَعْتَقِبُونَ الْخَيْلَ الْعِتَاقَ. وَيَكُونُ هُنَاكَ اسْتِحْرَارُ قَتْلٍ حَتَّى يَمْشِيَ الَْمجْرُوحُ عَلَى الْمَقْتُولِ، وَيَكُونَ الْمُفْلِتُ اءَقَلَّ مِنَ الْمَاءْسُورِ!