الگوهای رفتاری امام علی (ع) و علم و هنر-ج1-ص4
(( اى مردم ، آن كس كه از راهى آشكار رود، به آب خواهد رسيد، و آن كس كه از بى راهه رود منحرف شده ، به حيرت و سرگردانى دچار خواهد شد. (6)
براى اثبات نظريّه دوّم (جاودانگى علم ) راه هاى فراوانى وجود دارد.
هم مى توان با مطالعه در ويژگى هاى نظام هستى اين حقيقت را اثبات كرد،
و هم مى توان با مطالعه در ويژگى هاى تن آدمى با اين حقيقت آشنا شد.
در نظام هستى ، نظم دائمى و عمومى و هدفدار و سيستميك وجود دارد.
قانون عمومى و دائمى و هدفدار وجود دارد.
محاسبات دقيقِ رياضى عمومى و دائمى و هدفدار وجود دارد.
كه تداوم حركت هاى منظّم و پايدار و قانونمند، بر واقعيّت هاى ياد شده تكيه دارد و خواهد داشت .
در تن آدمى نيز نظم و قانون و فعل و انفعالات شيميائى دقيق ، جذب و دفع قانونمند، و عوامل رشد و تداوم حيات از نظر بيولوژى و فيزيولوژى فراوان وجود دارد كه قابل بحث و برّرسى است
و همه آن واقعيّت ها اين حقيقت را ثابت مى كند كه :
اگر انسانى يا پژوهشگرى يا مؤ سّسه تحقيقاتى مجهّزى ، آن همه از واقعيّت ها، قانونمندى ها، هدفدارى ها را، بتواند بدرستى كشف كند،
شناسائى كند،
علم و آگاهى بدست آمده جاودانه است .
رنگ كهنگى نخواهد پذيرفت .
گرچه تئورى ها و فرضيّه ها از بين مى روند، و نتيجه گيرى هاى غلط دوام نمى آورد.
امّا چه ارتباطى با علم دارد؟
در تفكّر دوّم ، هر تئورى و فرضيّه اى علم نمى باشد زيرا با واقعيّت هاى نظام هستى انطباق ندارد،
و اگر فرضيّه اى يا نظريّه اى با انواع تجربه ها و آزمايش ها به نتيجه برسد و با واقعيّت ها انطباق پيدا كند ئ در مراحل نهائى تحقيق به حقيقت بپيوندد،
علمِ جاودانه است ،
و جاويدان خواهد ماند. مانند:
بسيارى از محاسبات رياضى
بسيارى از فرمول هاى كشف شده در علم شيمى و فيزيك
بسيارى از محاسبات دقيق نجومى در علم ميترولوژى
بسيارى از محاسبات دقيق در زمين شناسى
بسيارى از محاسبات دقيق در فيزيولوژى انسانى ، در طب و درمان و بهداشت
چون واقعيّت هاى ثابت داريم انسان ها توانستند علم طب را كشف و بازسازى و به تكامل برسانند.
چون واقعيّت هاى ثابت وجود داشتند و قابل شناخت بودند انسان توانست هزاران اختراع و اكتشاف را به ثبت رسانده ، خدمات اساسى به بشريّت ارائه دهد و به انواع علوم و فنون مجهّز گردد.
با اثبات اين حقيقت كه :
الف جهان سراسر واقعيّت هاى جاودانه است .
ب و واقعيّت ها قابل شناخت مى باشند.
آنگاه ((راه هاى شناخت )) به عنوان جدّى ترين مسئله فرهنگ بشرى مطرح خواهد شد كه در اينجا به برخى از شيوه ها و روش هاى شناخت اشاره خواهد شد.
مانند:
اوّل روش هاى تجربى
دوم روش هاى عقلى و فلسفى
سوم علم غيب و ارتباط با وحى الهى
بسيارى از دانشمندان با روش هاى تجربى و آزمايش هاى فراوان و مداوم ، با واقعيّت هاى جهان آفرينش آشنا مى شوند،
با 60 سال مطالعه و تجربه ، يك واقعيّت علمى كشف مى كنند،
يك ويروس را شناسائى مى كنند،
مالاريا را و درمان او را مى شناسند.
ميكروب را كشف و ديدگاه انسان ها را به جهان ناديدنى ها سوق مى دهند.
و بسيارى ديگر از دانشمندان با روش هاى عقلى در منطق و فلسفه ، موفّق مى گردند كه بسيارى از رازهاى نهفته در نظام هستى را كشف كنند و بگويند چون در درون هسته اتم ((پروتون )) با بار مثبت وجود دارد، پس ((الكترون )) با بار منفى نيز بايد وجود داشته باشد.
و اين ((بايد)) قضاوت منطق و فلسفه و عقل جوّال يك انسان پژوهشگر است كه با همين روش ها و شيوه ها و ملاك ها توانسته است در سفرهاى فضائى موفّق گردد،
يك پاى انسان در كره ماه و زهره باشد و پاى ديگرش در قعر اقيانوس ها، در جهت دادن ناوهاى اتمى و زير دريائى هاى فوق مُدرن نقشه داشته ، كه در همه جا حضور فعّال دارد و همواره به اهداف علمى خود دست رسى پيدا كرده است و اين روش ها و شيوه ها همواره قابل ارزيابى و بكارگيرى است .