پایگاه تخصصی فقه هنر

پژوهشی در غنا از نگاه قرآن و روایات تفسیری-ج1-ص115

احادیث حرمت غنا

است كه هرگاه از كافران لغو را بشنوند از آن اعراض مى كنند و مى گويند:

«لَنا اَعمــلُنا ولَكُم اَعمــلُكُم سَلـمٌ عَلَيكُم لا نَبتَغِى الجـهِلين»:(1) اعمال ما براى ما و اعمال شما براى شماست و با سلام (بردبارى) از آنان فاصله مى گيرند و خطاب به آنان مى گويند: دوست نداريم كه اهل جهل و سفاهت باشيم.

آيات يادشده بيان گر اين است كه اعراض از لغو مانند ايمان به خدا، قرآن و پذيرش حق واجب است. «واِذا يُتلى عَلَيهِم قالوا ءامَنّا بِهِ اِنَّهُ الحَقُّ مِن رَبِّنا…»: و آنگاه كه آن بر ايشان تلاوت شود مى گويند: بدان ايمان آورديم كه آن حق است و از طرف پروردگار ماست.

سياق آيات بيانگر آن است كه آن عدّه از اهل كتاب كه ايمان آورده اند از سخنان كفرآميز اعراض مى كرده اند; زيرا جمله «لنا أعمالنا و لكم أعمالكم» بيانگر آن است كه كافران، آنان را بر اعمالشان كه بر طبق دين اسلام بوده است سرزنش مى كرده اند و امّا آنان از آن سخنان لغو، اعراض مى كرده اند.

2. روايات

از روايات مى توان استفاده كرد كه لغو در آيه يادشده بر غنا منطبق است; از ميان روايات به دو روايت، يكى روايت ابوعمرو زبيرى و ديگرى روايتى كه در تفسير على بن ابراهيم قمى آمده است بسنده مى شود.

الف) روايت ابو عمرو زبيرى

در بخشى از يك روايت طولانى ابى عمرو زبيرى كه از امام صادق(عليه السلام) نقل


1 . قصص: 55.