پایگاه تخصصی فقه هنر

پژوهشی در غنا از نگاه قرآن و روایات تفسیری-ج1-ص95

زيرا «اجتنبوا» امر است و امر دلالت بر وجوب مى كند و چنان كه بيان شد افزون بر روايات، فقيهان و مفسّران نيز گفته اند: يكى از مصاديق قول زور غناست; پس امر در آيه بر وجوب اجتناب از غنا دلالت دارد.

3. روايات تفسيرى

روايات قابل توجّهى ذيل آيه يادشده آمده است كه قول زور را به غنا تطبيق داده است; اين روايات هرچند از نظر سند متفاوت است، ولى از نظر دلالت يكسان است. اكنون برخى از آن روايات را مورد بررسى قرار مى دهيم:

الف) عدة من أصحابنا، عن سهل بن زياد عن يحيى بن المبارك، عن عبداللّه بن جبلة، عن سماعة بن مهران، عن أبى بصير قال: سألت أباعبداللّه(عليه السلام) عن قول اللّه عزّوجلّ: «فَاجتَنِبُوا الرِّجسَ مِنَ الاَوثـنِ واجتَنِبوا قَولَ الزّور». قال: الغناء…»:(1) ابو بصير روايت كرده است كه از امام صادق(عليه السلام) درباره آيه «واجتَنِبوا قَولَ الزّور» پرسيدم كردم، حضرت فرمود: مراد از آن غناست.

در اين روايت امام(عليه السلام)قول زور را به غنا تفسير كرده است و اين بيانگر دلالت روايت بر حرمت غناست.

هرچند برخى سند روايت را داراى اشكال دانسته، سهل بن زياد را تضعيف كرده اند;(2) ولى برخى مانند امام خمينى(3) و ميرزاى قمى گفته اند: «الأمر فى السهل سهل».(4) شيخ انصارى نيز در كتاب الصلاة مى گويد: بعد از آنكه شيخ در رجالش


1 . كلينى; الكافى; ج 6، ص 431. يوسف بحرانى; الحدائق الناضره; ج 18، ص 103.

2 . رجال النجاشى ; ص 185 . محمّد بن حسن طوسى ; الفهرست ; ص 142. رجال ابن الغضائرى ; ص 66.

3 . سيّدروح اللّه موسوى (امام خمينى); المكاسب المحرمه; ج 2، ص 229.

4 . ميرزاى قمى; جامع الشتات; ج 1، ص 269.