پایگاه تخصصی فقه هنر

پژوهشی در غنا از نگاه قرآن و روایات تفسیری-ج1-ص92

ترجيح دارد; زيرا كلمه زور در اين آيه صفت قول قرار گرفته است و از اين رو دلالت آن بر غنا مشخّص تر است و موضوعاتى مانند مجالس لهو، مجالس فاسقان، رقص و هر چيزى كه از مقوله قول نيست از دايره آيه يادشده خارج خواهد شد، امّا آيه 72 سوره فرقان «و الذين لا يشهدون الزور»، مطلق است و شامل قول و غير قول مى گردد.

توضيح اينكه در آيه «و الذين لا يشهدون الزور» اين سؤال مطرح شد كه آيه يادشده از شهادت و حضور در مجلس غنا منع كرده است; از اين رو اثبات حكم حرمت غنا از طريق ملازمه ميان حرمت حضور در مجلس غنا و حرمت غنا صورت مى گرفت، ولى در آيه «اجتنبوا قول الزور» نيازى به اجراى ملازمه نيست; زيرا در اين آيه، قول زور كه به غنا تفسير شده است، مورد نهى قرار گرفته است.

چگونگى دلالت آيه بر حرمت غنا

اكنون بايد بررسى شود كه آيه يادشده چگونه بر حرمت غنا دلالت دارد; از چند طريق مى توان آيه يادشده را دليل بر حرمت غنا دانست:

1. تحقيق مناط

چنان كه در آيه پيش، گفته شد، قول زور در اين آيه نيز در حكم علّت منصوص براى اثبات حكم حرمت براى غنا و مانند آن است.

توضيح اينكه آيه يادشده در رديف آياتى است كه احكام و مناسك حج را بيان مى كند، ولى نمى توان گفت كه معناى مناسب (قول زور) در آيه، تنها تلبيه مشركان است; زيرا بيان مصاديق ديگر از سوى مفسّران، فقيهان و روايات، دليل آن است كه قول زور معناى واحد و جامعى دارد كه تلبيه مشركان، يكى