پژوهشی در غنا از نگاه قرآن و روایات تفسیری-ج1-ص72
فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است، در حالى كه جاودانه در آن مى ماند.
تفريع جزاى خلود در جهنّم بر قتل مؤمن، بيانگر آن است كه قتل مؤمن، سبب استحقاق قاتل براى ورود هميشگى به جهنّم است.
4. لازمه اين ادّعا كه ثواب و عقاب براى اعمال انسان به جهت استحقاق وى نيست و نيز اين ادّعا كه معصيت هاى انسان عقاب آور نمى باشند، جواز تخلّف از وعده براى خداوند است; حال آنكه اعتقاد به جواز خلف وعده از جانب خداوند پسنديده نيست; زيرا همواره خلفوعده ملازم با نقص است و نقص بر خداى متعال محال است. افزون بر آن قرآن خبر داده است كه خدا هيچ گاه خلفوعده نمى كند، و خدا راست گوترين راست گويان است و هرچه مى گويد حق است.(1)
ـ «قَالَ فَالْحَقُّ وَ الْحَقَّ أَقُولُ»:(2) ]پروردگار به ابليس[ فرمود: به حق سوگند و فقط حق مى گويم.
ـ «إِنَّ اللَّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ»:(3) به يقين خداوند از وعده خود تخلّف نمى كند.
«وَعْدَ اللَّهِ لاَ يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُو وَ لَـكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لاَ يَعْلَمُونَ»:(4) اين وعده خداست و خداوند هرگز از وعده اش تخلّف نمى كند، ولى بيشتر مردم نمى دانند.
خواجه طوسى(قدس سره) ذيل آيه «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّة خَيْرًا يَرَهُ» مى گويد:
وفا كردن به وعد و وعيد از جانب خداوند، واجب است (والإيفاء بوعده و وعيده واجب).(5) متكلّمان نيز يكى از ادلّه وجوب معاد را لزوم
1 . سيّد محمّدحسين طباطبائى; الميزان; ج 16، ص 163.
2 . ص : 84.
3 . رعد: 31.
4 . روم: 6.
5 . علاّمه حلّى; كشف المراد; ص 440.