پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص77

مسائل متفرقه.

358. سؤال: آرايش نمودن زن خود را براي غير همسر در بعضي مجالس زنانه مثل عروسي يا ميهمانيهاي زنانه چه حكمي دارد در صورتي كه مورد رضايت همسر نباشد چه حكمي دارد.

جواب: در صورتي كه نامحرم او را نبيند اشكال ندارد ولي سعي شود تا موافقت شوهر حاصل گردد.

امام: استفتاء در كتاب احكام ازدواج، ص 188.

اراكى، بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

خامنه اى:(1).

359. سؤال: اگر جهت شركت در يك ميهماني خاص زن بخواهد لباس مخصوصي را بپوشد ولي همسر وي راضي نباشد و نپوشيدن آن لباس نيز موجب هتك آن زن نباشد و در صورت استفاده زن از آن لباس چه بسا موجب ناراحتي خانوادگي و ايجاد اختلاف بشود. از نظر شرع اين پوشيدن چه حكمي دارد، آيا جايز است يا خير.

جواب: اگر پوشيدن لباسي موجب اختلاف و مفسده باشد بايد از پوشيدن آن اجتناب شود و شوهر هم نبايد از لباسي كه متعارف است اقرانِ همسر او مي پوشند، جلوگيري كند.

امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص 189.

اراكى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.

360. مسئله: خانه مسلمان محترم است و بدون اذن صاحبش ورود به آن جايز نيست. بلكه سركشيدن به خانه غير، از بالاي بام يا شكاف ديوار و يا روزنه در جايز نيست.

امام، اراكي و فاضل: استفتاء.

گلپايگانى: مجمع المسائل، ج 1، مسئله 18، ص 534 .

361. مسئله: اگر كسي به خانه ديگران سر بكشد به قصد نگاه كردن به چيزهايي كه بر او حرام است (مثلاً نگاه به زن و دختر مردم)، اهل خانه مي توانند بلكه واجب است كه او را از اين كار نهي و منع كنند. و چنانچه دست از اين عمل بر نداشت مي توانند با زدن و مانند آن از او جلوگيري نمايند.

امام: تحرير، (في الدفاع عن النفس)، مسئله 30.

توجه و مراقبت.

بايد توجه داشت نگاه كردن به درون خانه ديگران به قصد نگاه به نامحرمها جايز نيست خواه اين نگاه از روي پشت بام باشد يا روي تراس و يا از پنجره مشرف به خانه غير باشد و يا از لاي در و پنجره. بنابراين لازم است كساني را كه خداي ناكرده به اين عمل زشت مي پردازند نهي كرد. و اگر به كار خود ادامه دادند مي توان با زدن و يا مانند آن از او جلوگيري كرد.

362 . مسئله: اگر نگاه كننده، از خانه مردم به گونه اي دور باشد كه نگاه كردن به اهل خانه براي او ممكن نباشد ولي از راه دور با وسيله هاي جديد (مانند دوربين) نگاه كند، حكم همان كسي را دارد كه از نزديك نگاه مي كند. بنابراين به همان ترتيبي كه در مسئله قبل گفته شد بايد او را دفع كرد.

امام: تحرير الوسيله، (في الدفاع عن النفس)، مسئله 38.

363. سؤال: آيا صِرف نگهداري و نه استعمال اشيايي از قبيل پاسور (ورق بازى) فيلم غير مجاز ويدئو، شيشه محتوي مشروب الكلي (تخته نرد، عكسهاي مبتذل، آلات موسيقى) در منازل شخصي فعل حرام محسوب و مرتكب، قابل تعزير و كيفر دنيوي مي باشد.

جواب: از بين بردن آلات قمار و چيزي كه منفعت معتد به آن مختص به حرام باشد واجب است و ترك آن معصيت كبيره است.

امام: تحرير، (مكاسب محرمه)، با استفاده از مسئله 8 و استفتائات، (مكاسب محرمه)، سؤال 41.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤال 1000.

گلپايگانى:(2).

364. مسئله: آيا جايز است پدر و مادر فرزندشان را بدون دليل و از روي عصبانيت وبي حوصلگي كتك بزنند يا حق الناس به گردنشان است.

جواب: جايز نيست ولي براي تأديب در حد متعارف كه موجب سرخي و سياهي و كبودي نشود جايز است.

امام: استفتاء در كتاب احكام ازدواج، ص 180.

اراكى: توضيح المسائل، صفحه 571.

تبريزى:صراط النجاة، سؤال 1279.

فاضل:(3).

365. سؤال: حال اگر خاله كودك يا دايي يا عمو يا خواهر يا برادر او بچه را بزنند آنوقت چه صورتي دارد.

جواب: جايز نيست مگر با اذن ولي با همان شرائط جهت تأديب.

امام و اراكى: با استفاده از مدرك مسئله قبل و استفتاء.