پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص74

گلپايگانى: اين نوع چوب بازي از اقسام لهو و لعب و حرام است. مجمع المسائل، ج 2، سؤال 19.

343. سؤال: پوشيدن كراوات از نظر اسلام براي داماد چه صورت دارد.

خامنه اى: بطور كلي پوشيدن كراوات و يا ديگر لباسهايي كه پوشش و لباس غير مسلمانان محسوب مي شوند بطوري كه پوشيدن آنها منجر به ترويج فرهنگ منحط اجانب شود جايز نيست. استفتاء.

فاضل: كراوات مربوط به مسيحيها و شعار آنهاست، لذا بهتر است مسلمانان از آن اجتناب كنند. اگر چه با شيوع آن در بين مسلمانان از آن جنبه خارج شده است. جامع المسائل، سؤالهاي 253 و 2237.

گلپايگانى:جواب اول: كراوات از شعار مذهبي نصاري است كه با كمال تأسف بين مسلمين رايج گرديده است. مجمع المسائل، ج 2، سؤال 22، مكاسب محرمه.

جواب دوّم: كراوات شعار مسيحيهاست و بر مسلمين لازم است از آن اجتناب كنند. مجمع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤال 123.

10. اراكى: بعيد نيست داخل در عنوان لغو باشد و احوط ترك است. توضيح المسائل، قسمت استفتائات، ص 598.

بهجت: احتياط در ترك آن است و در شطرنج احتياط اشد است. توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 9.

سيستانى: در تخته نرد و شطرنج حرام است علي الاقوي و در بقيه موارد بنابر احتياط واجب جايز نيست. منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، مسئله 22.

11. بهجت: دست زدن در مجالس جشن و سخنراني جهت تشويق افراد اگر به حد لهو نرسد مانعي ندارد. توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 30.

خامنه اى: دست زدن به نحو متعارف في نفسه مانع ندارد. حتي اگر نامحرم صداي آنرا بشنود. با استفاده از اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 100.

فاضل: دست زدن در مجالس جشن و سرور و يا ميلاد ائمه اطهار عليهم السلام اشكالي ندارد، به شرط آنكه در مسجد يا حسينيه نباشد. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1734.

12. اراكى: بچه ها تكليفي ندارند و دست زدن اگر به نحو غنايي نباشد اشكال ندارد. استفتاء.

بهجت: اگر به حد لهوي نرسد اشكال ندارد. توضيح المسائل، با استفاده از مسائل متفرقه، مسئله 30.

تبريزى: اگر مستلزم حرامي نباشد اشكال ندارد. صراط النجاة، سؤال 1020.

خامنه اى: از پاسخ سؤال قبل مسئله روشن شد. استفتاء.

13. بهجت: اگر ترك لهو منحصر بر ترك مجلس است، ماندن جايز نيست. استفتاء.

14. 348. سؤال : نشستن من يك زن مسلمان در مجلسي كه داماد محرم من است ولي زنهاي بي حجابي هم نشسته اند جايز است يا نه.

خامنه اي و گلپايگانى: اگر مي توانيد آنان را نهي از منكر نماييد و اگر نمي توانيد خود شما در مجلس معصيت آنها شركت نكنيد.

گلپايگانى: مجمع المسائل، ج 1، سؤال 44، 525.

خامنه اى: استفتاء.

15. بهجت: اگر ترك لهو منحصر بر ترك مجلس است، ماندن جايز نيست. استفتاء.

16. خامنه اى: اگر به نحو مطرب زده شود جايز نيست. استفتاء.

17. بهجت: اگر به قصد نشان دادن به نامحرم او را آرايش كند حرام يقيني است ولي اگر علم دارد، بدون قصد، احتياط در ترك است. استفتاء.

خامنه اى: از آرايش كردن افرادي كه مي دانيد خودشان را به نامحرم نشان مي دهند، اجتناب كنيد. استفتاء.

18. فاضل: اگر چشم نامحرم به آنها مي افتد جائز نيست. استفتاء.

19. فاضل: اجازه پخش ندهند و چنانچه گناه و مفسده اي بر آن مترتب مي شود جائز نيست. استفتاء.

20. اراكى: اگر نامحرم به قصد لذّت و يا با خوف به فساد افتادن به عكسها و فيلمها نگاه نكند، مانعي ندارد هر چند صاحب عكس و يا فيلم را بشناسد. توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2453.

سيستانى: اگر خانمها از زنان مبتذله نباشند (زن بدحجاب يا بي حجابي كه وقتي او را امر به حجاب كنند اعتنا نمي كند خواه مسلمان باشد يا نباشد) و مرد نيز او را مي شناسد، بنابر احتياط واجب نبايد به آن عكس يا فيلم نگاه كنند. و در غير اين صورت نگاه كردن بدون قصد لذّت و ريبه اشكالي ندارد. منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 27.

در نتيجه: اگر نامحرم زنها را نمي شناسد و يا اينكه خانمها از زنان مبتذله هستند، نگاه كردن به فيلم يا عكس آنان بدون قصد لذّت و ريبه اشكالي ندارد.