پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص73

امام، گلپايگانى: استفتاء.

فاضل: (17).

در نتيجه: مثلاً عروس خانمي بداند چنانچه بدون حجاب كامل عكس بگيرد عكس او را فاميل نامحرم خواهند ديد نبايد عكس بگيرد. اگر چه عكاس زن باشد و يا مردِ محرم.

357. سؤال: عرض مي شود در مجالس عروسي معمولاً عكس و يا فيلم توسط زن گرفته مي شود ولي در ظاهر كردن و يا ساير برخوردها ممكن است نامحرم هم آن را ببيند با توجه به آرايش عروس و نداشتن حجاب لازم نظر جناب عالي درباره اين فيلمها و يا عكسها چيست.

جواب: در صورتي كه نامحرم زنها را مي شناسد ديدن آنها براي او جايز نيست و در غير اين صورت اگر به قصد لذّت و ريبه نباشد اشكالي ندارد.

امام: استفتاء در كتاب احكام بانوان، با استفاده از سؤالهاي 44 و 45، ص 33.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 876.

خامنه اى:استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤالهاي 1728 و 1732.

اراكى، سيستانى، گلپايگاني و مارم:(18).

1. بهجت: دست زدن در مجالس جشن و سخنراني جهت تشويق افراد اگر به حد لهو نرسد مانعي ندارد. توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 30.

تبريزى: دست زدن في نفسه حرام نيست مگر آنكه مستلزم حرامي باشد. صراط النجاة، سؤال 1020.

خامنه اى: دست زدن اگر به نحو متعارف باشد مانع ندارد. استفتاء.

فاضل: دست زدن در مجالس جشن و سرور و يا ميلاد ائمه اطهار اشكالي ندارد به شرط آنكه در مسجد ياحسينيه نباشد. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1734.

2. بهجت: اگر به حد لهو نرسد اشكالي ندارد. توضيح المسائل، با استفاده از مسائل متفرقه، مسئله 30.

تبريزى: اگر مستلزم حرامي نباشد اشكال ندارد.

صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1020.

3. 330. سؤال: دست زدن در مجالس جشن عروسي و غيره چه حكمي دارد و اگر همراه با دست به قابلمه يا تشت زده شود چه حكمي دارد.

بهجت: اگر به حد لغو نرسد اشكال ندارد. استفتاء.

خامنه اى: دست زدن به نحو متعارف في نفسه مانع ندارد. استفتاء.

فاضل: مانعي ندارد. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1735.

4. سيستانى: اگر خانمها مقيد به حفظ حجاب هستند و اگر آنها را امر به حجاب كنيم اعتنا مي كنند، رفتن به آن مجلس جايز نيست و الا اشكال ندارد مشروط به اينكه نگاه بدون لذّت و ريبه باشد. منهاج الصالحين، (نكاح)،با استفاده از مسائل 14 و 26 و توضيح المسائل، مسائل 2442 و2443.

گلپايگانى: بنابر احتياط واجب جايز نيست حتي به وجه و كفين نامحرم نگاه كرد چه زينت داشته باشد، چه نداشته باشد. عروه، (نكاح)، مسئله 31 و استفتاء.

5. اراكي و گلپايگانى: تراشيدن ريش بطور كلي حرام است.

اراكى: استفتاء.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 2836.

بهجت: تراشيدن موي صورت جايز نيست. توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 4.

سيستانى: تراشيدن ريش بنابر احتياط واجب حرام است مگر آنكه نتراشيدن براي شخص حرجي باشد، مثلاً باعث تمسخر و يا استهزاي شديد او گردد كه در اين صورت تراشيدن ريش اشكالي ندارد. منهاج، (مكاسب محرمه)، مسئله 46.

6. اراكى، فاضل و گلپايگانى: اگر تراشيدن به مقدار خيلي كم باشد كه حكم مرتب كردن ريش را داشته باشد اشكالي ندارد در غير اين صورت حرام است مانند مقدار ريشي كه اطراف بيني و يا نزديك چشم باشد.

اراكى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 2، با استفاده از سؤال 755.

گلپايگانى: ارشاد السائل، سؤال 369 و استفتاء.

7. 338. سؤال: آيا شغل سلماني بعلت تراشيدن ريش، شغل حرام محسوب مي شود.

سيستانى: در مواردي كه تراشيدن ريش بنابر احتياط واجب جايز نيست، گرفتن اجرت نيز براي تراشيدن آن بنابر احتياط واجب جايز نيست. منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، مسئله 46.

خامنه اي و فاضل: بنابر احتياط واجب جايز نيست.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤالهاي 955 و 956 و ج 2 سؤال 756.

خامنه اى: استفتاء.

گلپايگانى: تراشيدن ريش حرام است و مزد آن هم حرام است. مجمع المسائل، سؤال 15، ص 15.

8. 340. سؤال: آيا جهت رشد بهتر ريش مي توان آن را تراشيد.

خامنه اى: بنابر احتياط واجب جايز نيست. استفتاء.

9. 341. سؤال: در مجالس عقد و عروسي يك نوع بازي معمول است به نام چوب بازي كه دو نفر مقابل يكديگر مي نشينند و به هرچه مي توانند به پاي يكديگر مي زنند چه بسا به شكستن پاي يكي از آنها منتهي مي گردد. اين بازي چه صورت دارد.