احکام عقد و عروسی-ج1-ص65
خامنه اى: در حكم رقص فرقي بين حضور محارم و غير آن نيست. استفتاء.
10. 292. سؤال: نگاه كردن به فيلم رقص در نوارهاي ويدئوئي چه حكمي دارد.
خامنه اى: ديدن رقص مهيج شهوت حرام است. استفتاء.
11. 293. سؤال: رقص مردان در برابر زناني كه از محارم آنان هستند و همچنين رقص زنان در برابر مرداني كه از محارم آنان هستند، اعم از اينكه سببي باشند يا نسبى، چه حكمي دارد.
خامنه اى: در رقص حرام فرقي بين مرد يا زن نيست و همچنين فرقي نمي كند كه در برابر محرم باشد يا در برابر نامحرم. اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 97.
12. 294. سؤال: رقص زن در برابر نامحرم مطلقاً حرام است.
خامنه اى: با استفاده از اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 93.
13. اراكى: رقصيدن بنابر احتياط واجب مطلقاً جايز نيست حتي براي همسر و در اين مسئله فرقي بين انواع رقصها نيست. استفتاء.
بهجت: رقصيدن زن در مجالس زنان بنابر احتياط واجب جايز نيست و در اين مسئله فرقي بين انواع رقصها نيست.
توضيح المسائل، مسائل متفرقه، با استفاده از مسئله 1.
تبريزي و خامنه اى: رقص في نفسه اشكالي ندارد مگر مستلزم حرامي باشد و فرقي بين انواع رقصها نيست.
تبريزى: صراط النجاة، سؤال 1020.
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: احوط ترك رقص است و در آن فرقي بين رقص ها نيست. استفتاء.
14. فاضل: موسيقي كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد يعني براي انسان حالت غير عادي از نظر وجد و نشاط بوجود آورد.
جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤال 1006.
15. تبريزى: ملاك در شناخت موسيقي مطرب، يا اطمينان خودِ شخص است يا اينكه اهل خبره به او بگويند البته در صورتي كه شخص ديگري نظر مخالف آن خبره را نگويد. و اما اگر عرف در يك موسيقي اختلاف دارند به گونه اي كه انسان شك كند مطرب است يا نه، در اين صورت شنيدن آن بنابر احتياط واجب جايز نيست. صراط النجاة، سؤال 1002.
گلپايگانى: بطور كلي هر آنچه بدان موسيقي بگويند شنيدن آن جايز نيست خواه مطرب باشد يا نباشد. استفتاء.
16. تبريزى: بنابر احتياط واجب بايد از موارد مشكوك پرهيز كرد. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1002 و 1015.
گلپايگانى: شنيدن موسيقي مطلقاً حرام است خواه از صدا و سيما پخش بشود يا نشود. استفتاء.
17. 301. سؤال: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حكم موسيقي تأثير دارد.
خامنه اى: موسيقي حرام، موسيقي مطرب و لهوي مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهي شخصيت نوازنده يا كلام همراه آهنگ يا مكان و يا ساير شرائط در اينكه موسيقي تحت عنوان موسيقي مطرب و لهوي حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود. اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 45.
18. گلپايگانى: شنيدن موسيقي و يا نواختن آن مطلقاً حرام است.
ارشاد السائل، سؤال 574.
19. گلپايگانى: شنيدن موسيقي و يا نواختن آن مطلقاً حرام است.
20. گلپايگانى: شنيدن موسيقي و يا نواختن آن مطلقاً حرام است.
ارشاد السائل، سؤال 574.
21. گلپايگانى: گوش دادن به هر صدايي كه عرفاً به آن موسيقي مي گويند حرام است. ارشاد السائل، سؤال 574.
306. سؤال: اينجانب پاي تلويزيون مي نشينم و بچه ها از 5 ساله تا 20 ساله، از دختر و پسر، از محصل مدرسه تا طلبه همه به تلويزيون نگاه مي كنند. و بنده مواردي خلاف شرع مشاهده مي كنم و به خاطر اينكه فرهنگ اسلامي بچه ها خراب نشود و حرام را حلال ندانند و منكر را معروف نپندارند، اين موارد را به آنان گوشزد مي كنم. اما بعضي از افراد برخورد شديدي با بنده مي كنند. مي گويند حضرت امام(ره) همه برنامه هاي تلويزيون را حلال مي دانند، حال بفرماييد در مقابل نشان دادن زنهاي نامحرم با آرايش و خنده و نازي كه مي كنند و موسيقي كه پخش مي كنند تكليف چيست.
فاضل: هنوز برنامه هاي تلويزيون و راديو صددرصد اسلامي نيست و در ميان آنها احياناً برخي از موارد غيرمشروع وجود دارد، كه با عنايت خاص مسئولان اصلاح خواهد شد. ولي لازم است در برخورد با جوانها و نوجوانها بگونه اي عمل شود كه اعتقاد آنها نسبت به اصل نظام مقدس جمهوري اسلامي تزلزل پيدا نكند. زيرا كه نظام مذكور حافظ اساس اسلام و تشيع است.