پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص64

بهجت:(26).

323. سؤال: جمع خواني مردان در بين آقايان و يا در مقابل خانمهاي نامحرم چه حكمي دارد.

جواب: اگر به نحو غنايي نباشد و بر آن مفسده اي مترتب نشود، اشكال ندارد.

امام، بهجت، خامنه اى، فاضل، تبريزي و سيستانى: استفتاء.

(27).

324. مسئله: قرآن خواندن خانمها در مقابل نامحرم اگر چه با صوت باشد اشكال ندارد، مشروط به آنكه موجب تحريك و مفسده نباشد.

امام: با استفاده از احكام بانوان، سؤال 5، ص 24.

خامنه اى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 1،با استفاده از سؤال 1723.

بهجت و گلپايگانى:(28).

1. گلپايگانى: تهيه آلات لهو و لعب مطلقاً جايز نيست. استفتاء.

2. اراكى: احوط ترك رقص مرد است حتي براي همسر (احتياط واجب). توضيح المسائل، ص 598 و استفتاء.

بهجت: رقصيدن مرد در مجلس مردان اشكال دارد و احتياط واجب در ترك است. توضيح المسائل، مسائل متفرقه، مسئله 1.

تبريزى: اصل رقصيدن حرام نيست مگر آنكه مستلزم فعل حرامي باشد. صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1020.

خامنه اى: رقص اگر مهيج شهوت يا مستلزم عمل حرامي باشد حرام است. اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 86.

فاضل:احوط ترك رقص است مطلقا مگر خصوص رقص زن براي شوهر آنهم در صورتيكه همراه با حرامي نباشد. استفتاء.

قابل ذكر است با توجه به نظر حضرت آيت الله العظمي فاضل حفظه الله درباره حكم رقص كه در چاپهاي قبلي اين كتاب به چاپ رسيده بود، اخيراً پاسخ معظم له درباره حكم رقص عوض شده است بنابراين خوانندگان محترم و خصوصاً مقلدين معظم له بايد در اين مسئله توجه بيشتري مبذول فرمايند.

گلپايگانى: بطور كلي رقصيدن مرد جايز نيست حتي براي همسر. استفتاء.

3. اراكى: بنابر احتياط واجب جايز نيست. استفتاء.

بهجت: رقصيدن زن و شوهر براي يكديگر خلاف احتياط است. استفتاء.

تبريزى: اشكالي ندارد مگر آنكه مستلزم حرامي باشد. صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1020.

فاضل: احوط ترك است. استفتاء.

گلپايگانى: جايز نيست. استفتاء.

4. بهجت: بنابر احتياط واجب رقصيدن مرد جايز نيست و در اين مسئله فرقي بين انواع رقصها نيست. توضيح المسائل،با استفاده از مسائل متفرقه، مسئله 1 و استفتاء.

تبريزي و خامنه اى: اصل رقصيدن اشكال ندارد مگر اينكه مستلزم فعل حرامي باشد. و در اين مسئله فرقي بين انواع رقصها نيست. استفتاء.

5. بهجت: رقصيدن مطلقاً بنابر احتياط واجب اشكال دارد و بايد ترك شود. استفتاء.

تبريزى: اگر رقص در مقابل نامحرم باشد و يا همراه با موسيقي مطرب باشد و يا مستلزم هر حرام ديگري باشد، جايز نيست.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1020 و استفتاء.

خامنه اى: رقص در هر صورت اگر مهيج شهوت يا مستلزم عمل حرام باشد حرام است. استفتاء.

6. 287. سؤال: رقصيدن مرد در خلوت بگونه اي كه بيننده اي نباشد چه حكمي دارد.

اراكى: رقص اشكال دارد مطلقاً. استفتاء.

بهجت: رقصيدن مطلقاً جايز نيست و بنابر احتياط واجب بايد ترك شود. استفتاء.

تبريزي و خامنه اى: در صورتي كه مستلزم حرامي نباشد اصل رقصيدن اشكالي ندارد.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1020 و استفتاء.

خامنه اى: استفتاء.

فاضل: احوط ترك رقص است مطلقاً مگر خصوص زن براي همسر خود آنهم در صورتيكه همراه با حرامي نباشد. استفتاء.

گلپايگانى: از مصاديق لغو است. استفتاء.

7. اراكى: بنابر احتياط واجب رقصيدن زن جايز نيست حتي براي شوهر. توضيح المسائل، مسئله 598.

بهجت: بنابر احتياط واجب رقصيدن زن در مجالس زنان جايز نيست. توضيح المسائل مسائل، متفرقه، مسئله 1.

تبريزي و خامنه اى: رقص به تنهايي حرمتي ندارد، مگر مستلزم حرامي باشد.

تبريزى: صراط النجاة، سؤال 1020.

خامنه اى: با استفاده از اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤالات 86 90.

فاضل: احوط ترك رقص است. استفتاء.

8. 291. سؤال: رقصيدن زن در خلوت بگونه اي كه بيننده اي نباشد چه حكمي دارد.

اراكى: رقص مطلقاً اشكال دارد. استفتاء.

تبريزى: رقص به تنهائي حرمتي ندارد مگر آنكه مستلزم حرامي باشد.

صراط النجاة، سؤال 1020.

خامنه اى: اگر مهيج شهوت و يا مستلزم حرام باشد حرام است. استفتاء.

گلپايگانى: از مصاديق لغو است. استفتاء.

9. تبريزى: جايز نيست مگر بيننده همسر باشد. صراط الجناة، سؤال 1019.

در نتيجه: اگر در مجلسي كه زني مي رقصد غير از همسرش هر يك از محارم ديگر او مانند پسر، برادر، عمو… باشند، رقصيدن زن جايز نيست.