پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص60

احكام مجلس عقد و عروسي.

رقص.

282. مسئله: رقصيدن براي مردان جايز نيست مگر رقصيدن مرد براي همسر خود.

امام: با استفاده از كتاب احكام ازدواج، ص 186 و استفتائات، (مكاسب محرمه)، سؤال 35.

اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى:(2).

283. سؤال: آيا رقصيدن مرد براي همسر خود جايز است.

جواب: اشكال ندارد.

امام: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

خامنه اى: اجوبة الإستفتائات، ج 2، سؤال 91.

اراكى، بهجت، تبريزى، فاضل و گلپايگانى: (3).

284. سؤال: مراد از رقص چيست.

جواب: هر عملي كه عرفاً بدان رقص بگويند.

امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

285. مسئله: در حرمت رقص براي مردان هيچ فرقي بين انواع آن نيست.

امام، اراكى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.

بهجت، تبريزي و خامنه اى:(4).

در نتيجه: خواه رقصهاي محلي يا بومي باشد كه در مجالس مختلف يا مجالس عقد و عروسي اجرا مي شود و خواه رقص چوب زني و يا هر رقص ديگر باشد.

286. مسئله: همچنين در حرمت رقص فرقي نيست بين آنكه مردها بطور دسته جمعي برقصند يا فردى، با ساز باشد يا بدون آن، بيننده نامحرم باشد يا نباشد.

امام، اراكى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.

بهجت، تبريزي و خامنه اى:(5).

288. مسئله: بنابر احتياط واجب رقصيدن خانمها در هر كجا اعم از مجلس عقد و عروسي و يا مولوديها جايز نيست. مگر رقصيدن زن براي همسر خود.

امام: با استفاده از استفتاء در كتاب احكام ازدواج، ص 186؛ استفتائات، (مكاسب محرمه)، سؤال 35 و استفتاء.

گلپايگانى: استفتاء.

اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اي و فاضل:(6).

در نتيجه: خانمها نمي توانند در مجلس عقد و عروسي برقصند حتي اگر نامحرم هم نباشد.

توجّه: در بعضي از كتابهاي احكام استفتايي از حضرت امام(رض) به چاپ رسيده است مبني بر اينكه، (حرمت رقص زن در مقابل زن ديگر معلوم نيست) اين استفتاء با (عدم جواز بنابر احتياط واجب) منافاتي ندارد. زيرا گاهي مجتهد به حرمت فعلي اطمينان پيدا نمي كند لذا مسئله را بصورت احتياط واجب بيان مي فرمايد.

در اين مسئله به كليه آدرسهاي داده شده مراجعه شود.

289. سؤال: آيا رقصيدن خانمها در مجلس عقد و عروسي در حالي كه فقط محارم حضور داشته باشند جايز است.

جواب: جايز نيست.

امام، اراكى، بهجت، فاضل و گلپايگانى: مدارك مسئله قبل.

تبريزي و خامنه اى:(7).

بنابراين رقصيدن خانمها در مجالس خصوصي كه قبل از مجلس عقد و عروسي و يا بعد ازآن تشكيل مي شود جايز نيست. اگر چه شركت كنند گان خواهر، برادر يا مادر و خاله و يا هر يك از بستگان نزديك باشد.

290. مسئله: در مسئله حرمت رقصيدن زن، فرقي در انواع آن نيست و هر عملي كه عرفاً بدان رقص بگويند (براي غير همسر) جايز نيست.

امام و گلپايگانى: استفتاء.

اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اي و فاضل:(8).

موسيقي.

295. مسئله: نواختن موسيقي مطرب كه مناسب مجالس لهو است و گوش دادن به آن، چه براي مردان و چه براي زنان جايز نيست اگر چه با وسائلي غير از آلات موسيقي باشد مانند قابلمه، سطل و…

امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

امام: استفتائات، (مكاسب محرمه)، سؤال 25.

بهجت: توضيح المسائل، مسائل متفرقه، با استفاده از مسئله 20 و استفتاء.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 1001 و 1003.

سيستانى: منهاج الصالحين، (مكاسب محرمه)، با استفاده از مسئله 20.

فاضل: جامع المسائل، با استفاده از سؤالهاي 987 و 988.

296. مسئله: گوش دادن به نوارهاي موسيقي مطرب چه براي مردان و چه براي زنان جايز نيست.

امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى: با استفاده از مدارك مسئله قبل و استفتاء.

297. سؤال: لطفاً بفرماييد موسيقي مطرب چيست.

جواب: موسيقي كه مناسب مجالس لهو و لعب باشد.

امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1001.

فاضل:(9).

298. سؤال: لطفاً بفرماييد چگونه مي توان موسيقي مطرب را از غير مطرب تشخيص داد بخصوص اينكه عرف مردم نسبت به يك موسيقي اختلاف دارند، بعضي كه موسيقي را قبلاً شنيده اند مثلاً مي گويند مطرب است و برخي ديگر كه آن را نشنيده اند آن را غير مطرب مي دانند، در هر صورت تكليف در صورت اختلاف چيست، آيا شنيدن اينگونه موسيقيها جايز است.