پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص50

احكام تحقيقات.

تحقيق درباره هركدام از زوجين، يا به صورت مستقيم صورت مي گيرد يا غير مستقيم. مراد از مستقيم آن است كه هريك از زوجين مستقيماً از ديگري درباره او تحقيق كند و غير مستقيم يعني انسان از فرد ديگري غير از زوج (مثلاً دوست، فاميل، همسايه، همكار) تحقيق نمايد.

تحقيق غير مستقيم.

232. مسئله: تحقيق كردن درباره هريك از زوجين از هر كسي جايز است اگر چه مستلزم يافتن عيوبي از او و يا خانواده وي باشد.

امام، اراكى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

233. مسئله: تحقيق درباره عيبهاي هر يك از زوجين يا خانواده هاي آنان اگر دخيل در ازدواج باشد اشكال ندارد و حكم تجسسِ حرام را ندارد.

امام، اراكى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.

در نتيجه: انسان مي تواند فقط معايبي را جستجو كند كه به ازدواج و شناخت هر يك از طرفين مربوط مي شود در غير اين صورت نمي توان در زندگي افراد به بهانه ازدواج تجسس كرد.

تحقيق مستقيم.

234. مسئله: هر يك از زوجين مي توانند مستقيماً از يكديگر درباره هم تحقيق كنند مشروط به آنكه اين تحقيق مستلزم حرام نباشد.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

در نتيجه: صحبت كردن آنها به قصد لذّت، يا خلوت كردن آنها در محيط بسته، و يا نگاه كردن به قصد لذّت و يا لمس كردن يكديگر حرام است و بايد از آن اجتناب كنند.

235. مسئله: هر يك از زوجين مي توانند بدن ديگري را با شرائط ذيل به منظور تحقيق ببينند:.

1 . نگاه به قصد لذّت و ريبه نباشد.

2 . ازدواج متوقف بر اين نگاه باشد.

3 . مانعي از ازدواج اين دو درميان نباشد.

امام و فاضل: عروه، (نكاح)، مسئله 26.

امام: تحرير الوسيله، (نكاح)، مسئله 28 و استفتاء.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 28.

اراكى، بهجت، گلپايگاني و مكارم:(3).

بنابر شرط اوّل.

236. مسئله: جايز نيست هريك از آنان به قصد لذّت به ديگري نگاه كند. ولي اگر بداند بعد از ديدن قهراً لذّت خواهد آمد اشكال ندارد.

امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 26.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 28.

237. مسئله: بهتر است اين ديدن از روي لباس نازك باشد.

امام :تحرير، (نكاح)، مسئله 28.

بنابر شرط دوم.

238. مسئله: بايد اين نگاه آخرين تحقيقي باشد كه هر يك از زوجين انجام مي دهند.

امام، فاضل و مكارم:عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 26.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.

توضيح: بايد هر يك از زوجين تمام تحقيقهاي ديگر را انجام داده باشند و عقد فقط متوقف به اين نگاه باشد كه اگر مورد پسند واقع شد عقد صورت بگيرد.

239. مسئله: اگر عقد متوقف بر اين نگاه نباشد يا اينكه طوري بودن ديگري براي انسان فرقي نداشته باشد و يا اينكه جهلي در كار نباشد، نمي توان به بدن او نگاه كرد.

امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از عروه، (نكاح)، مسئله 26.

امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 28.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.

و بنابر شرط سوم.

240. مسئله: نبايد مانع ديگري در عقد باشد.

امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 26.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1944.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28.

در نتيجه: بطور مثال اگر پدرِ دختر به اين ازدواج اجازه نمي دهد و يا مرد نمي تواند فعلاً با اين خانم ازدواج كند و يا زن شوهر دارد (اگر چه تصميم داشته باشد كه بعداً طلاق بگيرد) و امثال اين موارد هيچيك نمي توانند به بدن ديگري نگاه كنند.

241. سؤال: نگاه كردن مرد به عكس زني كه قصد دارد با او ازدواج كند به قصد آگاهي از زيبايي او جايز است يا نه البته در صورتي كه خانم حجاب كامل را رعايت نكرده باشد.