پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص46

1. سيستانى: چنانچه التذاذ و خوف وقوع در حرام نباشد جايز است. استفتاء.

2. بهجت: در صورت كمك به حرام اجتناب شود. استفتاء.

182. سؤال: صحبت كردن مردان با صداي تقليدي زنان و بالعكس چه حكمي دارد.

گلپايگانى: اگر تقليد از صداي زن خاصي كه او را بشناسد و موجب هتك باشد، نباشد و نفس عمل تقليدي مذكور مهيج و لغو نباشد اشكالي ندارد و همينطور در عكس اين فرض. استفتاء.

سيستانى: چنانچه منجر به حرامي نشود جايز است. استفتاء.

3. بهجت: خانمها در صحبت با نامحرم بايد از هر آنچه موجب تحريك شهوت گردد اجتناب كنند. استفتاء.

4. سيستانى: چنانچه التذاذ و خوف وقوع در حرام نباشد جايز است. استفتاء.

5. 187. سؤال : آيا زن مي تواند با مرد نامحرمي كه مي خواهد به قصد لذّت با او صحبت كند حرف بزند (در صورتي كه زن بداند به گناه نمي افتد).

خامنه اي و گلپايگانى: جايز نيست. استفتاء.

188 . سؤال: آيا همخواني زنان در مقابل نامحرم جايز است شنيدن آن براي نامحرم حكمش چيست.

خامنه اي و فاضل: همخواني زنان و همچنين شنيدن آن در صورتي كه به قصد لذّت و ريبه نباشد مانعي ندارد.

خامنه اى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤالهاي 1724 و 1722.

بهجت: اگر موجب فساد باشد مجاز نيست. بلكه غالباً خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است، پس مجاز نيست. استفتاء.

سيستانى: چنانچه خوف واقع شدن در حرام باشد. يا نوعاً محرك باشد جايز نيست. استفتاء.

189. سؤال: آيا گوش دادن به خواننده زن (تك خوانى) اگر باعث تحريك نشود جايز است.

بهجت و خامنه اى: اگر موجب فساد است مجاز نيست، بلكه غالباً خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است، پس جايز نيست. استفتاء.

فاضل: جايز نيست. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1724.

190. سؤال: گوش دادن به دِكلمه زن كه از صداي جمهوري اسلامي پخش مي شود چگونه است.

بهجت و خامنه اى: اگر موجب فساد باشد مجاز نيست. استفتاء.

فاضل: اگر عنوان غنا نداشته باشد و محرك نيز نباشد مانعي ندارد. جامع المسائل، ج 1، سؤال 725.

6. بهجت: اگر موجب فساد است مجاز نيست بلكه غالباً خواندن زن در حضور مرد و استماع آن موجب فساد است، پس جايز نيست. استفتاء.

سيستانى: چنانچه به نحوي باشد كه نوعاً سبب تحريك سامع باشد جايز نيست. استفتاء.

گلپايگانى: بانوان و دختران نزد نامحرم قرآن را با صدا نخوانند و همچنين با صدا خواندن مرد چنانچه موجب تلذّذ بانوان باشد اشكال دارد. مجمع المسائل، ج 2، با استفاده از سؤال 652.

7. 192. سؤال: آيا خواندن كتابهاي عشقي كه در آن مسائل شهواني مطرح شده است جايز است آيا چاپ و انتشار چنين كتابي جايز است.

بهجت: خوب است انسان عمر خود را ضايع نكند، اين كار خلاف احتياط است. استفتاء.

خامنه اي و گلپايگانى: جايز نيست. استفتاء.

سيستانى: باخوف وقوع در حرام جايز نيست، و چنانچه چاپ و انتشار آن موجب مفسده باشد جايز نيست. استفتاء.

فاضل: چنانچه از كتب ضلال محسوب شود و به انحراف خواننده آن منجر شود، خواندن و نشر و نگهداري آنها جايز نيست. استفتاء.

193. سؤال: نامه نگاري كردن با نامحرم وطرح مسائل عشقي يا شهواني در نامه چه حكمي دارد.

اراكي و فاضل: از هركاري كه موجب مفسده است اجتناب شود. استفتاء.

بهجت: خلاف احتياط است. استفتاء.

سيستانى: مسائلي از اين قبيل كه فتنه انگيز و ايجادكننده زمينه هاي فساد است جايز نيست. استفتاء.

گلپايگانى: جايز نيست. استفتاء.

8. خامنه اى: دست دادن با نامحرم حرام است و دست دادن از روي لباس اگر موجب فساد نباشد و دست يكديگر را فشار ندهند جايز است و در صورتيكه موجب فساد باشد حرام است. استفتاء.

9. 199. مسئله: نگاه كردن و دست زدن به بدن پير زنها، بدون قصد لذّت جايز است.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1943.

سيستانى: دست زدن به بدن پيرزنهاي نامحرم جايز نيست ولي نگاه كردن به موها و گردن و زراع پيرزناني كه اميد و زمينه ازدواج ندارند بدون قصد لذت جايز است. استفتاء.