پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص45

احكام مجالس، ميهمانيها و رفت و آمدها.

220. مسئله: اختلاط زن و مرد نامحرم مكروه است مگر آنكه پيرمرد يا پيرزن باشند.

امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 49.

توجه: اين مكروه بودن در صورتي است كه در مجلس هيچ وجه حرامي نباشد و الا آن اختلاط حرام است. بطور مثال اگر در مجلسي زنان حجاب كامل نداشته باشند و يا زينت كرده باشند و يا تماسهاي حرام بين زن و مرد واقع شود اختلاط حرام خواهد بود.

221. مسئله: رفتن به مجالسي كه انسان مي داند در آن مجلس مرتكب حرام خواهد شد جايز نيست.

امام، اراكى، خامنه اى، سيستانى، و گلپايگانى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤال 2231 و ج 2 سؤال 750.

بهجت:(16).

بطور مثال: رفتن به ميهمانيهايي كه انسان مي داند اگر برود ناچار است به نامحرم غير محجبه نگاه كند و يا غيبت كند، دروغ بگويد و يا حرام ديگري را انجام دهد جايز نيست.

توجه و مراقبت.

موارد ذيل در مجالس و اختلاطها در مظانّ گناه است و بايد بيش از ديگر مواقع مراقب بود:.

برپا كردن مجالس ميهماني مختلط بخصوص اگر شركت كنندگان جوان باشند، هنگام غذا خوردن نامحرمها با يكديگر، رفتن با نامحرم به تفريح، مانند: باغ، پارك، كوه، مسافرت كردن بخصوص اگر زن و مرد نامحرم در ماشين تنها باشند، شوخي كردن با نامحرم، همكاري كردن دو نفر نامحرم در يك كار و…

222. مسئله: اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتي باشند كه كسي آنجا نباشد و ديگري هم نتواند وارد شود چنانچه بترسند كه به حرام بيفتند بايد از آنجا بيرون بروند و ماندن آنها در آن مكان حرام است.

امام :توضيح المسائل، مسئله 2445.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2454.

خامنه اى: استفتاء.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2511.

اراكى، بهجت، سيستانى، گلپايگاني و مكارم:(17).

احكام خودنمايي.

224. مسئله: خودنمايي كردن به منظور به گناه انداختن ديگري حرام است.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى،سيستانى، فاضل و گلپايگانى:استفتاء.

بطورمثال: اگر خانمي به گونه اي خودنمايي كند كه نگاه مرد نامحرم به او جلب شود و يا به او اقبال پيدا كند حرام است.

راه رفتن به گونه اي خاص، حرف زدن، انجام حركاتي خاص، لبخند زدن و يا خنديدنهايي خاص به نامحرم، شوخي كردن و يا حتي مطالعه كردن در مقابل نامحرم به منظور جلب نظر نامحرم و به حرام انداختن او، پوشيدن لباسهايي خاص، گرفتن اشياي مختلف مانند كيف، كتاب، گل و يا نحوه گرفتن آنها بدست براي به گناه انداختن ديگرى، نگاه خاص به نامحرم و… مواردي هستند كه اگر به قصد جلب نظر و به حرام انداختن ديگري انجام شود حرام است.

در نتيجه خصوصاً جوانان عزيز بايد از اينگونه خود نماييها و موارد مشابه آن بشدت پرهيز كنند.

(18).

225. مسئله: اگر خود نمايي كردن به منظور به گناه انداختن ديگران نباشد حرام نيست.

امام، اراكى، تبريزى، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.

مثلاً خانمي وقتي ميهمان نامحرمي دارد بهتر غذا را پخت مي كند و يا خانه را بهتر مرتب مي كند به قصد آنكه نظر نامحرم به كدبانو بودن او جلب شود و يا خوب سخنراني كند به منظور آنكه نظر ديگران را به فضل خود جلب كند و يا مواردي از اين قبيل حرام نيست.

توجه: البته هر كاري به منظور خودنمايي اخلاقاً مذموم و ناپسند است و علماي اخلاق از آن نهي مي فرمايند، لكن اگر همين خودنمايي به قصد به حرام انداختن ديگري باشدحرام خواهد بود.

227. مسئله: آقايان نيز نبايد به قصد به حرام انداختن خانمها خودنمايي كنند.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگايى: استفتاء.

در نتيجه: مواردي چون پوشيدن لباسهايي خاص به منظور به حرام انداختن نامحرم، حرف زدن، نگاه كردن، راه رفتن و انجام رفتارهاي شهواني به منظور جلب نظر نامحرم، رانندگي يا موتور سواري كردن خاص در مقابل نامحرم، شوخي كردن، ورزش كردن بصورتي خاص در مقابل نامحرم به منظور به حرام انداختن او، انداختن گردنبند به سينه و يا باز گذاشتن بازو و سينه به منظور جلب نظر نامحرم … همه اينها و مواردي مشابه آن حرام است و بايد از آن خودداري نمود.