پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص36

45. بهجت و گلپايگانى: بلكه پوشيدن لباس شهرت حرام است.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 711.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 853 و عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 42.

تبريزي و سيستانى: در صورتي كه موجب هتك حرمت و خواري باشد پوشيدنش حرام است.

تبريزي و سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 853.

46. اراكى: لباسي كه زىّ شخص نباشد. استفتاء.

توضيح: اين تعريف از لباس شهرت همان تعريف اول حضرت امام(رض) مي باشد و مراد از آن اين است كه انسان لباسي را كه براي او غير معمول است بپوشد لذا اگر انسان بزرگي لباسي با مدل بچه گانه بپوشد و يا كسي لباسي بپوشد كه بطور معمول در شان او نيست آن را لباس شهرت گويند. بنابراين پوشيدن چادر در كشورهاي خارج و يا پوشيدن لباسهاي محلي در محلي ديگر اگر چه ممكن است موجب جلب توجه شود لكن اگر اين لباس در شأن فرد باشد پوشيدن آن اشكال ندارد.

تبريزي و سيستانى: لباس شهرت لباسي است كه، پارچه يا رنگ يا دوخت آن براي كسي كه مي خواهد آن را بپوشد معمول نيست، در صورتي كه موجب هتك حرمت و خواري او باشد.

تبريزي و سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 853.

خامنه اى: لباس شهرت لباسي است كه پوشيدن آن براي شخص، بخاطر رنگ يا كيفيت دوخت يا مندرس بودن آن و علل ديگر مناسب نيست، بطوري كه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما مي شود. اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 282.

گلپايگانى:به لباسي كه پارچه يا رنگ يا دوخت آن براي كسيكه مي خواهد آن را بپوشد معمول نيست و موجب توهين يا شهرت اومي شود لباس شهرت گويند. توضيح المسائل، مسئله 853.

مكارم: منظور از لباس شهرت لباسي است كه جنبه رياكاري دارد و مي خواهد بوسيله آن مثلاً به زهد و ترك دنيا مشهور شود، خواه از جهت پارچه يا رنگ يا دوخت آن باشد. اما اگر واقعاً قصدش ساده پوشي است و جنبه رياكاري ندارد نه تنها پوشيدن آن جايز است بلكه عملي است شايسته. توضيح المسائل، مسئله 770 و عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 42.

47. اراكى: پوشيدن لباس مختص زنانه براي مردان و بالعكس محل اشكال است. توضيح المسائل، ص 599.

بهجت: اگر لباس مختص زن را مرد بپوشد و يا لباس مختص مرد را زن بپوشد در صورتي كه لباس شهرت بدان صدق كند حرام است والا بنابر احتياط واجب بايد از پوشيدن آن خودداري كرد. توضيح المسائل، مسئله 711.

خامنه اى: تا زماني كه آن را به عنوان لباس براي خود انتخاب نكرده باشند، اشكال ندارد. استفتاء.

سيستانى: اگر مرد لباس زنانه و زن لباس مردانه بپوشد، در صورتي كه زىّ خود قرار دهد و خود را به هيئت يكديگر درآورند بنابر احتياط واجب حرام است. توضيح المسائل، مسئله 854.

گلپايگانى: پوشيدن لباس مخصوص مردان براي خانمها و پوشيدن لباس مخصوص خانمها براي آقايان حرام است.

مجمع المسائل، مسئله 44، ص 537.

مكارم: پوشيدن لباس مختص زنان براي مرد و پوشيدن لباس مختص مردان براي خانمها اشكالي ندارد مگر آنكه مستلزم حرامي باشد كه از آن جهت پوشيدن آن جايز نيست. اگر چه بنابر احتياط مستحب بهتر است در هر صورت مردان و زنان لباس مختص يكديگر را نپوشند. عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 42 و توضيح المسائل، مسئله 772.

48. مكارم: پوشيدن لباسهاي مختص ديگري كه پس از پوشيدن ديده نمي شوند (مانند لباسهاي زير) اشكال ندارد. استفتاء.

49. بهجت: در خلوت حرمت آن محل تأمل است. استفتاء.

خامنه اى: جواب الف) فرقي بين اجتماع و خلوت نيست.

ب) اشكال ندارد. استفتاء.

سيستانى: الف) چنانچه زن يا مرد خود را به هيئت يكديگر درآورند بنابر احتياط واجب جايز نيست حتي اگر در خلوت باشد.

ب) صرف پوشيدن دمپائي اشكال ندارد. استفتاء.

گلپايگانى: جواب الف) در خلوت حرمت آن معلوم نيست.

جواب ب) اشكالي ندارد. استفتاء.

مكارم: جواب الف) در خلوت پوشيدن لباس مختص ديگري اشكال ندارد.

استفتاء.

50. بهجت: در خلوت حرمت آن محل تأمل است. استفتاء.