احکام عقد و عروسی-ج1-ص35
161. مسئله: پوشيدن لباس مختص ديگري به هر منظوري باشد جايز نيست بنابر احتياط واجب خواه براي پرو باشد يا بازي كردن درتئاتر و سينما و يا خودنمايي كردن و يا… هر چيز ديگر.
امام و فاضل: استفتاء.
اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى:(50).
.(51).
3. لباس مهيّج.
164. مسئله: پوشيدن هرگونه لباسي كه عرفاً مهيج است و جلب توجه نامحرم مي كند حرام است چه براي زن و چه براي مرد.
امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام بانوان، ص 37.
اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج 2 سؤال 1067.
مكارم:(52).
165. مسئله: مهيج بودن لباس خواه به خاطر رنگ آن باشد يا مدل آن يا جنس لباس و يا هر چيز ديگر باشد، لذا گاهي ممكن است. روسرى، مانتو، و مقنعه يا كفش خانمي بگونه اي باشد كه جلب نظر نامحرم كند و مهيج باشد كه در اين صورت پوشيدن آن جايز نيست.
امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.
توضيح: مراد تهييج نوعي است نه فردى، يعني لباس كه عرفاً مهيج باشد پوشيدن آن جايز نيست اگر چه يك يا چند نفر تهييج نشوند.(53).
در نتيجه: لباسهايي مانند برخي دستكشهاي تورى، چادر يا روسري نازك توري يا آويختن چيزهايي مانند گل، گل سينه و يا برخي زينت آلات مانند زري دوزى، توري دوزي به روسري و يا چادر و يا مانتو و…، گذاشتن دگمه در محلهايي خاص از لباس، باز گذاشتن دگمه هايي از لباس اگر چه زير آن پوشش باشد و… همه اين گونه لباسها اگر مهيج باشد و جلب نظر كند حرام است و بايد از پوشيدن آن اجتناب نمود.
4. لباس غصبي.
167. مسئله: پوشيدن لباس غصبي جايز نيست و شرعاً حرام است و نماز در آن نيز باطل است.
امام، اراكي و گلپايگانى: عروه، (شرائط لباس مصلى) شرط دوم.
امام: توضيح المسائل، مسئله 815.
اراكى: توضيح المسائل، مسئله 809.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 686 و استفتاء.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 823.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.
فاضل و مكارم:(54).
168. مسئله: اگر لباسي از پول غصبي نيز تهيه شده باشد حكم لباس غصبي را دارد و پوشيدن آن جايز نيست.
امام، اراكى، بهجت، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لبا س مصلى)، با استفاده از شرط دوم.
سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.
169. مسئله: اگر بخشي از لباس غصبي باشد پوشيدن آن جايز نيست حتي اگر يك نخ يا دگمه يا زيپ يا آستر آن باشد.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه (شرائط لباس مصلى)، با استفاده از شرط دوم.
بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 688.
سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.
170. مسئله: كساني كه خمس بدهكار هستند هر لباسي را كه باعين پول خمس نداده بخرند غصبي است و پوشيدن آن جايز نيست و نماز در آن نيز باطل است. مگر آنكه از حاكم شرع يا نماينده او اجازه گرفته باشند.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 9.
بهجت: توضيح المسائل، مسئله 691.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 828.
سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.
5. لباس مختص كفار.
171. مسئله: پوشيدن لباسهايي كه فقط كفار از آنها استفاده مي كنند حرام است.
امام، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
اراكى، بهجت، خامنه اي و سيستانى:(55).
در نتيجه پوشيدن لباسهايي كه معروف به پانكي اند يا لباس كشيشان و راهبها و يا لباس مخصوص هندوها و يا برخي قبائل از كفار و…همگي براي يك مسلمان چه مرد و چه زن جايز نيست.
172. مسئله: پوشيدن لباسي كه مشترك بين مسلمانان و كفار است اشكال ندارد.
امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.(56).
44. فاضل: ستر عورتين از طفل مميز واجب است، اما غير عورتين در صورتيكه موجب مفسده و شهوت انگيز نباشد ظاهراً واجب نيست. استفتاء.
مكارم: بنابر احتياط مستحب زن بايد بدن و موي خود را از پسر نابالغ كه خوب و بد را مي فهمد و به حدي رسيده كه مورد نظر شهواني است (مميز باشد) مستور دارد. ولي پوشانيدن دست و صورت لازم نيست. توضيح المسائل، مسئله 2082.