پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص35

161. مسئله: پوشيدن لباس مختص ديگري به هر منظوري باشد جايز نيست بنابر احتياط واجب خواه براي پرو باشد يا بازي كردن درتئاتر و سينما و يا خودنمايي كردن و يا… هر چيز ديگر.

امام و فاضل: استفتاء.

اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى:(50).

.(51).

3. لباس مهيّج.

164. مسئله: پوشيدن هرگونه لباسي كه عرفاً مهيج است و جلب توجه نامحرم مي كند حرام است چه براي زن و چه براي مرد.

امام: با استفاده از استفتاء از كتاب احكام بانوان، ص 37.

اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 2 سؤال 1067.

مكارم:(52).

165. مسئله: مهيج بودن لباس خواه به خاطر رنگ آن باشد يا مدل آن يا جنس لباس و يا هر چيز ديگر باشد، لذا گاهي ممكن است. روسرى، مانتو، و مقنعه يا كفش خانمي بگونه اي باشد كه جلب نظر نامحرم كند و مهيج باشد كه در اين صورت پوشيدن آن جايز نيست.

امام، اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

توضيح: مراد تهييج نوعي است نه فردى، يعني لباس كه عرفاً مهيج باشد پوشيدن آن جايز نيست اگر چه يك يا چند نفر تهييج نشوند.(53).

در نتيجه: لباسهايي مانند برخي دستكشهاي تورى، چادر يا روسري نازك توري يا آويختن چيزهايي مانند گل، گل سينه و يا برخي زينت آلات مانند زري دوزى، توري دوزي به روسري و يا چادر و يا مانتو و…، گذاشتن دگمه در محلهايي خاص از لباس، باز گذاشتن دگمه هايي از لباس اگر چه زير آن پوشش باشد و… همه اين گونه لباسها اگر مهيج باشد و جلب نظر كند حرام است و بايد از پوشيدن آن اجتناب نمود.

4. لباس غصبي.

167. مسئله: پوشيدن لباس غصبي جايز نيست و شرعاً حرام است و نماز در آن نيز باطل است.

امام، اراكي و گلپايگانى: عروه، (شرائط لباس مصلى) شرط دوم.

امام: توضيح المسائل، مسئله 815.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 809.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 686 و استفتاء.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 823.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.

فاضل و مكارم:(54).

168. مسئله: اگر لباسي از پول غصبي نيز تهيه شده باشد حكم لباس غصبي را دارد و پوشيدن آن جايز نيست.

امام، اراكى، بهجت، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لبا س مصلى)، با استفاده از شرط دوم.

سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.

169. مسئله: اگر بخشي از لباس غصبي باشد پوشيدن آن جايز نيست حتي اگر يك نخ يا دگمه يا زيپ يا آستر آن باشد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه (شرائط لباس مصلى)، با استفاده از شرط دوم.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 688.

سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.

170. مسئله: كساني كه خمس بدهكار هستند هر لباسي را كه باعين پول خمس نداده بخرند غصبي است و پوشيدن آن جايز نيست و نماز در آن نيز باطل است. مگر آنكه از حاكم شرع يا نماينده او اجازه گرفته باشند.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 9.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 691.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 828.

سيستانى: منهاج الصالحين، (صلاة)، مسئله 521.

5. لباس مختص كفار.

171. مسئله: پوشيدن لباسهايي كه فقط كفار از آنها استفاده مي كنند حرام است.

امام، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.

اراكى، بهجت، خامنه اي و سيستانى:(55).

در نتيجه پوشيدن لباسهايي كه معروف به پانكي اند يا لباس كشيشان و راهبها و يا لباس مخصوص هندوها و يا برخي قبائل از كفار و…همگي براي يك مسلمان چه مرد و چه زن جايز نيست.

172. مسئله: پوشيدن لباسي كه مشترك بين مسلمانان و كفار است اشكال ندارد.

امام، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.(56).

44. فاضل: ستر عورتين از طفل مميز واجب است، اما غير عورتين در صورتيكه موجب مفسده و شهوت انگيز نباشد ظاهراً واجب نيست. استفتاء.

مكارم: بنابر احتياط مستحب زن بايد بدن و موي خود را از پسر نابالغ كه خوب و بد را مي فهمد و به حدي رسيده كه مورد نظر شهواني است (مميز باشد) مستور دارد. ولي پوشانيدن دست و صورت لازم نيست. توضيح المسائل، مسئله 2082.