پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص32

فاضل: چنانچه موجب فساد و گناه مي شود جائز نيست. استفتاء.

گلپايگانى: بافرض مهيج بودن و معرضيت داشتن براي فساد حرام است. استفتاء.

29. بهجت: رعايت احتياط را بنماييد. استفتاء.

سيستانى: پوشيدن آن اشكال دارد. استفتاء.

فاضل: چنانچه موقع تابش نور بپوشند و صدق ستر نكند جائز نيست.

استفتاء.

گلپايگانى: بطور كلي زن بايد طوري خود را مستور كند كه جلب توجه اجنبي نكند. استفتاء.

مكارم: بنابر احتياط واجب پوشيدن اينگونه چادرها جايز نيست. عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 4.

30. بهجت: زينت محسوب مي شود. استفتاء.

تبريزى: اگر به گونه اي سرمه كشيده است كه حتي پير زنها و يا زنان تقريباً مُسِن استفاده مي كنند اگر چه براي زينت باشد، پوشيدن آن از نامحرم لازم نيست. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 882 و 883.

سيستانى: در صورتيكه سرمه كشيدن به هدف خودنمائي و نيز تحريك كننده نباشد و از واقع شدن در حرام نيز ايمن باشد، اشكالي ندارد. استفتاء.

مكارم: پوشانيدن لازم نيست. استفتاء.

31. بهجت: اگر مهيج و محرك باشد بايد پوشانده شود و در غير اين صورت احتياط است. استفتاء.

تبريزى: اگر اصلاح صورت (بند انداختن يا ابرو برداشتن) به گونه اي است كه حتي در پير زنها متعارف است، پوشانيدن آن لازم نيست. صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 882 و 883.

فاضل: در صورتي كه عرفاً زينت محسوب شود پوشش آن لازم است. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1707.

مكارم: پوشانيدن آن از نامحرم لازم نيست مگر آنكه منشأ مفسده خاصي گردد. استفتاء.

32. گلپايگانى: بطور كلي وجه و كفين بنابر احتياط واجب بايد از نامحرم پوشيده شود چه زينت داشته باشد يا نه. ارشاد السائل، سؤالهاي 454 و 456؛ توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2444و استفتاء.

33. 133. سؤال: آيا بند انداختن صورت براي خانمها زينت محسوب مي شود ياخير وآيا خانمهايي كه بند انداخته اند بايد صورت خود را از نامحرم بپوشانند.

اراكى، خامنه اي و فاضل: در صورتي كه عرفاً زينت باشد پوشيدن آن از نامحرم واجب است. استفتاء.

تبريزى: اگر اصلاح صورت بگونه اي باشد كه حتي در پير زنها نيز متعارف است، پوشانيدن، آن از نامحرم واجب نيست. استفتاء.

بهجت، گلپايگانى: بلي زينت محسوب است و بايد از نامحرم بپوشانند. استفتاء.

مكارم: لازم نيست صورت خود را از نامحرم بپوشانند مگر اينكه منشأ مفسده خاصي گردد. استفتاء.

135. سؤال: اخيراً در جامعه متداول شده است كه بعضي از زنان و مردان جهت زيباسازي لبها و بيني به پزشك جراح مراجعه مي كنند و طبيعت لب و بيني و… را با انجام عمل جراحي عوض مي كنند، آيا اين عمل به منظور زيباشدن جايز است.

خامنه اى: اين عمل در اصل و في حد ذاته جايز و بي اشكال است ولي واجب است از امور محرمه جانبي مثل مس و نظر نامحرم جداً اجتناب شود. استفتاء.

در نتيجه: در اينگونه موارد نمي توان به پزشك نامحرم مراجعه كرد و حتماً بايد پزشك محرم و يا هم جنس باشد.

34. بهجت: اگر مهيج و محرك باشد بايد بپوشاند و در غير اين صورت احتياط است. استفتاء.

تبريزى: پوشانيدن انگشتري كه بطور متعارف زنان به دست مي كنند از نامحرم واجب نيست. صراط النجاة، سؤالهاي 882 ، 883 و 884.

خامنه اى: اگر عرفاً زينت محسوب مي شود بايد از نگاه نامحرم پوشيده باشد. اما چنانچه از آنهائي است كه چشم گير نيست و صدق زينت نمي كند اشكال ندارد. استفتاء.

سيستانى: انگشتر و حلقه در دست داشتن در مقابل نامحرم چنانچه به هدف خودنمائي در مقابل نامحرم نباشد و نيز تحريك كننده نباشد و از واقع شدن در حرام نيز ايمن باشد، اشكالي ندارد. استفتاء.

فاضل: در صورتي كه عرفاً زينت محسوب شود پوشش آن لازم است. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1707.

مكارم: اشكالي ندارد. استفتاء.

35. تبريزى: اگر زينت در وجه و كفين از قبيل متعارف و اصلاح صورت و سرمه اي باشد كه حتي در زنهاي پير متعارف است پوشاندن آن بر زن واجب نيست، ولي در غير آن واجب است پوشانده شود (خواه زيبا باشد يا زشت). استفتاء و صراط النجاة، با استفاده از سؤالهاي 882 ، 883 و 884.