پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص29

امام، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و مكارم: استفتاء.

گلپايگانى:(32).

بنابراين: اگر خانمي مثلاً فقط زير ابروي خود را برداشته است مي تواند با پوشيدن مقنعه يا چادر تا قسمت زيرابروي خود را بپوشاند و در صورتي كه بقيه صورت زينت ندارد باز گذاشتن آن اشكالي ندارد.

توجه: داشتن النگو، دستبند، انگشتر (اگر چه حلقه ازدواج باشد) بلند كردن ناخن، لاك زدن، حنا گرفتن، بعضي ساعتهاي مچي كه براي زينت استفاده مي شود، پوشيدن بعضي دستكشهاي توري براي زينت، همگي از زينتهاي دست هستند و بايد آنها را از نامحرم بپوشانند.

و همچنين سرمه كشيدن، برداشتن ابرو، گذاشتن مژه مصنوعى، استفاده از هر نوع لوازم آرايش، گذاشتن حلقه براي بيني (كما اينكه در برخي مناطق رسم است) گوشواره و يا هر چيز ديگري كه عرفاً بدان زينت بگويند همگي از زينتهاي صورت محسوب مي گردد و بايد ازنامحرم پوشيده شود.

132. مسئله: در مسئله پوشش وجه و كفين، در صورت داشتن زينت از نامحرم، فرقي بين نامحرم ها نيست چه فاميل نزديك باشند و چه غريبه.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 1،با استفاده از سؤالهاي 1711 و 1713 و 1716.(33).

در نتيجه: خانمها بايد در مجالس وميهمانيهاي فاميلي و يا غير آن، يا وجه و كفين خود را از نامحرم بپوشانند ويا از زينت كردن آن پرهيزكنند.

134. سؤال: خانمي هستم كه حلقه ازدواج خود را (كه بسيار ساده هم هست) نه براي زينت بلكه براي يادگاري و وفاداري به شوهر به دستم كرده ام آيا پوشيدن آن از نامحرم واجب است.

جواب: به دست كردن هرگونه حلقه اي زينت محسوب مي شود و پوشيدن آن از نامحرم واجب است.

امام، اراكي و گلپايگانى: استفتاء.

بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و مكارم:(34).

136. سؤال: آيا فرقي بين آرايش كردن هست يعني اگر كسي بسيار بد زينت كند مثلاً مطابق رسومات خودشان به آن زينت بگويند و حال آنكه براي عده اي ديگر نه فقط زينت نيست بلكه براي آنها زشت هم هست آيااينگونه زينتها نيز بايد از نامحرم پوشيده شود.

جواب: زينت كردن، به زشتي و زيبايي نيست و هرچه كه عرفاً بدان زينت بگويند بايد از نامحرم پوشيده شود.

امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 1، سؤال 1707.

تبريزي و سيستانى:(35).

137. سؤال: آيا عطر زدن و يا خوش بو كردن به وسيله مواد و مايعات ديگر براي آقايان و بانوان در صورتي كه بوي آن به مشام نامحرم برسد اشكال دارد.

جواب: عطر زدن اشكال ندارد ولي اگر عطر زدن بانوان موجب مفسده و تحريك باشد جائز نيست.

امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص 194.

اراكي و خامنه اى: استفتاء.

سيستانى، فاضل و گلپايگانى:(36).

138. مسئله: بنابر احتياط واجب خانمها بايد موهاي مصنوعي كه به موي خود وصل كرده باشند يا كلاه گيس به سر گذاشته باشند را بپوشانند. اگر چه موي وصل شده موي مرد يا زن باشد.

امام، اراكى، فاضل و گلپايگانى: عروه، (ستر و ساتر)، مسئله 1.

خامنه اى: استفتاء.

بهجت، سيستاني و مكارم:(37).

139. سؤال: آرايش نمودن زن براي غير همسر در بعضي مجالس زنانه مثل عروسي يا ميهماني زنانه چه حكمي دارد.

جواب: در صورتي كه نامحرم او را نبيند اشكال ندارد.

امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص 188.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.

تبريزى: صراط النجاة، سؤال 883.

140. سؤال: آيا براي بانوان پوشيدن كفشهايي كه صدادار است بطوري كه موقع راه رفتن صداي آنها را نامحرم مي شنود اشكال دارد.

جواب: در صورتي كه مفسده اي بر آن مترتب شود اجتناب لازم است.

امام: استفتاء از كتاب احكام ازدواج، ص 194.

خامنه اى: استفتاء و با استفاده از اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 283.

141. مسئله: اگر خانمي بداند نامحرمي با قصد لذّت و ريبه به دست و صورت او نگاه مي كند، اگر چه وجه و كفين او زينت نداشته باشد بايد اين دو موضع را از نامحرم بپوشاند.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 1.