احکام عقد و عروسی-ج1-ص23
امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 51.
بهجت، خامنه اي و گلپايگانى:(15).
104. مسئله: باز گذاشتن هر جاي بدن به قصد به حرام انداختن نامحرم حرام است.
امام، اراكى، خامنه اى، سيستانى، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
بهجت:(16).
در نتيجه اگر مردي بازو يا سينه، و يا بدن خود را به قصد آنكه نامحرمي به او نگاه بكند باز بگذارد و يا پيراهن نازك بدن نما بپوشد به قصد آنكه نامحرم به بدن او نگاه كند حرام است و بايد از آن اجتناب كند. بله اگر لباس مثلاً آستين كوتاه بپوشد نه به قصد حرام انداختن ديگري اگر چه علم داشته باشد ديگري به حرام بيفتد بنابر احتياط مستحب نبايد چنين لباسي بپوشد.
105. سؤال: آيا خانمهاي نامحرم مي توانند براي مردان آمپول بزنند و يا فشار خون بگيرند و يا عكسهاي راديولوژي بگيرند.
جواب: اگر مستلزم لمس و يا نگاه حرام به بدن مرد باشد جايز نيست مگر در مقام اضطرار.
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسائل 47 و 31.
امام: توضيح المسائل، مسئله 2433 و استفتاء.
اراكى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2437 و استفتاء.
خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 19، 20 و 21.
بهجت:(17).
106. سؤال: آيا مردان مي توانند در حالي كه مي دانند نامحرم به آنها نگاه مي كند مقدار بيشتري از بدن خود را كه بطور معتاد مردان مي پوشانند برهنه كنند مثلاً با زيرپوش در منزل باشند درحالي كه مي دانند نامحرم به آنها نگاه مي كند و يا براي شستن فرش يا ماشين و يا… پاهاي خود را بالا بزنند و يا در مقابل نامحرم شنا كنند.
جواب: اگر به قصد به حرام انداختن نامحرم باشد حرام است در غير اين صورت بهتر است ترك كند خصوصاً اگر بيننده جوان باشد.
امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 51.
بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى:(18).
بچه ها يا مميز هستند يا نه:.
107. مسئله: اگر بچه ها مميز نيستند چه پسر و چه دختر پوشش از آنها واجب نيست حتي عورتين .
امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 35.
بهجت و تبريزى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 25.
اگر مميز هستند:.
108. مسئله: مرد بايد عورتين خود را از بچه هاي مميز بپوشاند چه پسر باشند چه دختر محرم باشند يا نامحرم.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 1.
سيستانى: منهاج الصالحين، (احكام تخلى)، قبل از مسئله 55.
بهجت:(19).
در نتيجه: مردان بايد در حمامها و يا هرجاي ديگرعورتين خود را از فرزندان مميز خود بپوشانند.
1. بهجت: پوشيدن لباس ابريشم خالص براي مردان حرام است ولي چيزهايي از قبيل عرقچين و يا بندشلوار و يا جوراب، كه به تنهايي عورت را نمي پوشانند اگر ابريشم خالص باشند بنابر اظهر نماز با آن صحيح است گرچه خلاف احتياط است. توضيح المسائل، مسئله 703.
توضيح: اين تعبير به معناي احتياط مستحب است در نتيجه طبق نظر معظم له بنابراحتياط مستحب مردان نبايد در هنگام نماز از لباسهاي ابريشمي مانند عرقچين، جوراب و… استفاده كنند.
اراكى،فاضل و گلپايگانى: پوشيدن لباس ابريشم خالص براي مردان حرام است، همچنين بنابر احتياط واجب پوشيدن چيزهايي از قبيل عرقچين، بند شلوار و… كه به تنهايي ساتر عورتين نيستند، اگر از ابريشم خالص باشد جايز نيست.
اراكى، فاضل و گلپايگانى: عروه، (شرائط لباس مصلى) شرط ششم.
فاضل: توضيح المسائل، مسئله 843.
گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 842.
2. گلپايگانى: اگر كمتر از چهار انگشت بسته ابريشم باشد اشكالي ندارد و بيش از آن پوشيدنش براي مرد حرام است. توضيح المسائل، مسئله 843.
3. بهجت: در صورتيكه ابريشم خالص نباشد، اشكال ندارد. استفتاء.
4. بهجت: اظهر جواز است. استفتاء.
5. استفاده كردن از عينك طلا براي مرد حرام است.
تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 840.
سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 840 و مكاسب محرمه، با استفاده از مسئله 37.
6. اگر طلاي سفيد فلزي غير از طلاي زرد باشد پوشيدن آن براي مرد اشكالي ندارد.