احکام عقد و عروسی-ج1-ص22
90. مسئله: بنابر احتياط واجب مردان بايد از عينك طلا نيز استفاده نكنند.
امام:توضيح المسائل، مسئله 832.
فاضل: توضيح المسائل، مسئله 840.
گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 840.
مكارم: توضيح المسائل، مسئله 761.
تبريزي و سيستانى:(5).
91. مسئله: طلاي سفيد حكم طلاي زرد را ندارد و پوشيدن آن براي مردان اشكالي ندارد مگر آنكه همان طلاي زرد باشد كه رنگ آن تغيير كرده باشد.
امام: كتاب استفتائات، ج 1، لباس نمازگزار، با استفاده از سؤالهاى 50، 51، 54 – 52.
اراكى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم:(6).
92. مسئله: زينت كردن به مطه در صورتي كه صدق طلا بدان نشود اشكال ندارد.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط پنجم.
اراكي و بهجت: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، با استفاده از شرط پنجم.
خامنه اى:(7).
93. مسئله: اگر چيزي ممزوج از طلاي زرد و فلز ديگري باشد اگر طلاي زرد در آن مضمحل شده باشد، بطوري كه طلاي زرد بر آن صدق نكند حكم طلاي زرد را ندارد.
امام: استفتائات، ج 2، با استفاده از سؤالهاي 13 و 14.
بهجت و سيستانى: استفتاء.
مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط پنجم.
فاضل:(8).
94. مسئله: اگر مردي شك كند كه چيزي از جنس طلاست يا نه، استفاده كردن از آن براي او اشكال ندارد.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 21.
امام: استفتائات، ج 1، لباس نمازگزار، سؤال 55.
اراكى، خامنه اي و سيستانى: استفتاء.
گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 841 و ارشاد السائل، (لباس مصلى)، سؤال 115.
بهجت:(9).
توجه: از كليه احكام اين بخش همسر مستثني است.
(10).
97. مسئله: مردان بايد عورتين خود را از مردان ديگر و همچنين از محارم خود بپوشانند و پوشانيدن بقيه بدن از آنها واجب نيست.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله 1.
بهجت، تبريزي و خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسئله 19.
98. سؤال: آيا پوشيدن مايو يا لباسهاي زير كه حجم عورتين پيداست لكن پوست بدن پيدا نيست براي پوشش در مقابل ديگران كافي است.
جواب: اگر مفسده اي بر آن مترتب نباشد اشكالي ندارد.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از قبل از مسئله 4، ص 551.
تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 907.
خامنه اي و فاضل: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، ( احكام تخلى)، با استفاده از قبل از مسئله 55.
امام و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت:(11).
99. مسئله: نپوشاندن هركجاي بدن به قصد به حرام انداختن ديگري حرام است.
امام، اراكى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت:(12).
100. مسئله: برهنه كردن بدن به قصد لذّت و ريبه در مقابل محارم (به استثناي همسر) يا مردان ديگر حرام است.
امام، اراكى، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء.
بهجت:(13).
101. مسئله: دكتر بودن از مستثنيات نيست لذا مردان بايد عورتين خود را از دكترها نيز بپوشانند مگر در مقام اضطرار. (البته به استثناء همسر).
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از عروه، (ستروساتر)، ص 550 549.
بهجت، تبريزي و خامنه اى: استفتاء.
سيستانى: منهاج الصالحين، (احكام تخلى)، با استفاده از قبل از مسئله 55 و (نكاح)، مسئله 20.
توضيح: آنچه از پوشش مردان استثنا شده است اضطرار است لذا اگر مردي مضطر باشد مي تواند در مقابل دكتر كشف عورت كند (مانند موارد بيماري كه بدون برهنه كردن عورتين براي دكتر مداوا ممكن نباشد) والا در غير اين صورت (مثل پيشگيري از بچه دار شدن در غير مقام اضطرار) مردان بايد عورتين خود را از ديگران بپوشانند حتي اگر ديگرى، پدر، برادر، پسر و يا از محارم، مانند خواهر، مادر، خاله و يا هركس ديگري باشد.
102. مسئله: مردان بايد عورتين خود را از نامحرم بپوشانند و پوشيدن بقيه بدن از آنها واجب نيست.
امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، ص 549.
سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 19.
بهجت و خامنه اى:(14).
103. مسئله: مردان بنابر احتياط مستحب بايد مواضعي را كه بطور معتاد مردان مي پوشند را از نامحرم بپوشانند خصوصاً اگر بدانند نامحرمي به قصد لذّت و يا ريبه به آنها نگاه مي كند.