پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص21

احكام پوشش مرد.

لباسهاي حرام براي مرد.

80. مسئله: پوشيدن لباس ابريشمي خالص براي مرد حرام است اگرچه عرقچين يا بند شلوار باشد، خواه بيننده اي باشد يا نه و اگر هست مرد باشد يا زن محرم باشد يا نامحرم.

امام و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 842.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 842 و منهاج الصالحين، (لباس مصلى)، شرط ششم.

مكارم: توضيح المسائل، مسئله 763.

اراكى، بهجت، فاضل و گلپايگانى:(1).

81. مسئله: اگر تمام يا نيمي از آستر لباسي از ابريشم خالص باشد پوشيدن آن براي مرد جايز نيست.

امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 27.

امام: توضيح المسائل، مسئله 835.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 829.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 704.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 843.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 843 و منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم.

مكارم: توضيح المسائل، مسئله 763.

گلپايگانى:(2).

82. مسئله: پوشيدن لباس ابريشمي براي مردان حرام است اگرچه لباسي باشد كه ظاهر نيست مانند لباس زير.

امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

83. مسئله: اگر لباسي داراي قيطانهاي ابريشمي باشد و يا آرمي در آن باشد كه ابريشمي باشد پوشيدن آن اشكال ندارد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 26.

سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى) شرط ششم.

بهجت:(3).

84. مسئله: همراه داشتن چيز ابريشمي مانند دستمال در جيب اشكالي ندارد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 26.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 705.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 845.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 845 و منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 847.

مكارم: توضيح المسائل، مسئله 765.

85. مسئله: اگر جنس لباس ممزوج از ابريشم و غير آن باشد در صورتي كه ابريشم خالص بر آن صدق نكند پوشيدن آن اشكالي ندارد و اما اگر به گونه اي باشد كه بدان صدق ابريشم خالص بشود پوشيدن آن جايز نيست.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم.

سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 530.

86. مسئله: اگر انسان شك كند كه اين لباس از ابريشم است يا چيز ديگر پوشيدن آن اشكالي ندارد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 36.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 830.

بهجت و خامنه اى: استفتاء.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 844 و صراط النجاة، سؤال 1191.

سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 531.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 846.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 844.

مكارم: توضيح المسائل، مسئله 764.

87. مسئله: پوشيدن لباسي كه با نخ ابريشمي دوخته شده باشد اشكالي ندارد.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، با استفاده از مسئله 26.

سيستانى: منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، با استفاده از شرط ششم.

بهجت: (4).

88. مسئله: زينت كردن به طلا يا پوشيدن لباس طلا بافت براي مرد حرام است، چه آشكار باشد چه پنهان، و نماز با آن نيز باطل است. بنابراين اگر مرد مثلاً زنجير طلا به گردن آويخته باشد اگر چه ناپيدا باشد حرام است.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط پنجم و مسئله 24.

امام: توضيح المسائل، مسئله 831.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 825.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 701.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 839.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، مسئله 839 و منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، شرط پنجم و مكاسب محرمه، مسئله 37.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 839.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 840.

مكارم: توضيح المسائل، مسئله 760.

89. مسئله: پوشيدن هرگونه زينت از جنس طلا براي مرد جايز نيست، چه آشكار باشد چه پنهان.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 21.

امام: توضيح المسائل، مسئله 832.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 826.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 702.

تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 840.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 840؛ منهاج الصالحين، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 528 و مكاسب محرمه، مسئله 37.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 840 و جامع المسائل، ج 1، سؤال 254.

گلپايگانى: توضيح المسائل، مسئله 840.

مكارم: توضيح المسائل، مسئله 761.

در نتيجه: به دست كردن حلقه طلا يا به گردن انداختن زنجير طلا اگر چه زير لباس باشد و ديده نشود و يا ساعت يا دگمه سر دست و يا هر زينت ديگري كه طلا باشد جايز نيست.