پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص20

تتمه.

76. مسئله: حكم نگاه كردن به ميت همان حكم انسان زنده است.

امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.

در نتيجه: مرد نمي تواند به بدن زن نامحرم ميت نگاه كند و زن نيز به بدن مرد نامحرم نمي تواند نگاه كند به همان تفصيلي كه گذشت.

77. سؤال: آيا گوش دادن به اخبار زنان گوينده راديو و تلويزيون و همچنين نگاه كردن به آنها جايز است يا خير.

جواب: بدون لذّت و ريبه اشكال ندارد.

امام، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و مكارم: استفتاء.

بهجت: توضيح المسائل، مسائل متفرقه، با استفاده از مسئله 2.(48).

اراكى، فاضل و گلپايگانى:(49).

توضيح: يعني اگر انسان نترسد كه به گناه آلوده بشود اشكال ندارد در غير اين صورت نگاه كردن يا گوش دادن جايز نيست.

47. 78.سؤال: آيا نگاه كردن به فيلمهاي مستهجن و ماهواره اي براي مردان و زنان بدون لذّت و ريبه جايز است.

بهجت، تبريزي و مكارم: نگاه كردن به اينگونه فيلمها جايز نيست.

بهجت و مكارم: استفتاء.

تبريزى: صراط النجاة، سؤال 901.

خامنه اى: از آنجا كه برنامه هايي كه توسط ماهواره هاي غربي پخش مي شوند و همچنين برنامه هاي تلويزيوني بيشتر دولتهاي مجاور، دربردارنده آموزش افكار گمراه كننده و تحريف حقايق و لهو و فساد هستند و غالباً مشاهده آنها باعث گمراهي و فساد و ارتكاب كارهاي حرام مي گردد، بنابراين دريافت و ديدن آنها جايز نيست. بله اگر نگاه كردن به برنامه هاي قرآني و نظائر آن باشد، شرعاً مانعي ندارد. با استفاده از اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 103.

فاضل: استفاده كردن از فيلمهاي فوق كه به منظور انحراف، تدارك ديده شده، جايز نيست. جامع المسائل، ج 1، سؤال 1729.

79سؤال: توزيع و عرضه فيلمهايي كه مورد تأييد وزارت ارشاد هستند، چه حكمي دارد همچنين توزيع نوارهاي موسيقي كه مورد تأييد وزارت ارشاد هستند، در دانشگاهها چه حكمي دارد.

خامنه اى: اگر فيلم ها يا نوارها به نظر مكلّف عرفاً مشتمل بر غنا يا موسيقي مطرب و لهوي مناسبِ با مجالس لهو و گناه باشد، توزيع و عرضه آنها و همچنين ديدن و گوش دادن به آنها براي او جايز نيست و مجرّد تأييد بعضي از ادارات مربوطه تا زماني كه نظر مكلّف در تشخيص موضوع با نظر تأييد كنندگان مخالف است، دليل شرعي براي جواز محسوب نمي شود.

اجوبة الاستفتائات، ج 2، سؤال 127.

48. اراكى، فاضل و گلپايگانى:نگاه كردن به آن حكم نگاه به عكس را دارد. استفتاء.

فصل دوم احكام پوشش.