پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص10

19. اراكى: ديدن مو و صورت و سر و دستهاي زنهاي اهل كتاب و كفار چنانچه بدون قصد ريبه و تلذذ باشد و نترسد كه به حرام بيفتد، اشكالي ندارد و احتياط واجب آن است كه به غير آنچه كه گفته شد نگاه نكند. توضيح المسائل، مسئله 2448.

بهجت: نگاه كردن به زنان اهل ذمه بلكه به زنان كافري كه از هنگام تولد محكوم به كفر هستند و جاهايي از بدن آنان كه عادتاً نمي پوشانند، بدون قصد لذّت، در صورتي كه خوف واقع شدن در حرام نباشد، جايز است. توضيح المسائل، مسئله 1935.

خامنه اى: نگاه به بدن زنان غيرمسلمان به مقداري كه پوشاندن آن متعارف نيست بدون قصد لذت اشكال ندارد. استفتاء.

سيستانى: نگاه كردن به بدن زنهاي مبتذله كه اگر آنها را امر به حجاب كنند اعتنا نمي كنند اشكال ندارد، مشروط به آنكه بدون قصد لذّت و ترس وقوع در حرام باشد. و در اين حكم فرقي بين زنهاي كفار و يا ديگر زنها (مسلمان، مسيحى، يهودى…) نيست و همچنين فرقي نيست ميان دست و صورت و ديگر جاهاي بدن كه عادت آنان به پوشانيدنش نيست. توضيح المسائل، مسئله 2443.

گلپايگانى: فقط نگاه كردن به صورت و دستهاي زنان غيرمسلمان جايز است و بنابر احتياط واجب بايد از نگاه كردن به غير اين دو موضع اجتناب كرد.

عروه، (نكاح)، مسئله 27 و توضيح المسائل، مسئله 2443.

20. 32. مسئله: نگاه كردن به عورتين كافر بنابر احتياط واجب جايز نيست.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 12 و توضيح المسائل، مسئله 2445.

21. بلكه ديدن عورتين پسر مميز كه هنوز به سن بلوغ نرسيده است، حرام است اگر چه بدون قصد لذّت باشد.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2450.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1938 و 1943.

22. سنّي كه بچه، خوبي و يا بدي روابط بين مرد و زن را درك كند.

اراكى: استفتاء.

گلپايگانى: ارشاد السائل، با استفاده از مسئله 245 و استفتاء.

بهجت و فاضل: سنّي كه بچه در آن خوب و بد را مي فهمد.

بهجت:توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1938.

فاضل:استفتاء.

سيستاني و مكارم: سنّي كه بچه بالغ نشده ولي خوب و بد را مي فهمد و احتمال مي رود كه نگاهش به بدن نامحرم موجب تحريك شهوتش شود.

سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2444.

مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2082.

23. اراكى، بهجت و تبريزى: ديدن عورتين دختر مميز قبل از بلوغ حرام است اگر چه بدون قصد لذّت باشد.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 245.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1938 و 1943.

تبريزى: استفتاء.

خامنه اى: بلكه نگاه كردن به عورتين دختر مميز محرم جايز نيست اگرچه نگاه كردن به او قبل از سن تمييز اشكالي ندارد، در صورتيكه به قصد لذت و ريبه نباشد. استفتاء.

24. سؤال: نگاه كردن به بدن دختر نابالغ در مسئله 2447 توضيح المسائل در صورت عدم ريبه و… جايز گفته شده است ولي در همان رساله ص 578 فقط به مواضعي كه عادتاً پوشيده نيست نگاه جايز است گفته شده است. كداميك صحيح است و بايد بدان عمل كرد.

اراكى: مي توانيد به مسئله 25 (كتاب نكاح) تحرير الوسيله حضرت امام قدس سره مراجعه نماييد.

توضيح: در نتيجه نظر معظم له با حضرت امام در مسئله فرقي ندارد.

بهجت: بنابر احتياط واجب نگاه كردن مرد به بدن و موي دختري كه نُه سالش تمام نشده ولي خوب و بد را مي فهمد (مميز باشد) جايز نيست، اگر چه بدون قصد لذّت و ريبه باشد. توضيح المسائل، مسئله 1932.

تبريزي : نگاه كردن به عورتين بچه مميز جايز نيست مگر در موارد ضرورت. استفتاء.

خامنه اى: نگاه كردن مرد به بدن دختر نامحرم تا زماني كه به سن بلوغ نرسيده است، بدون لذت و ريبه اشكال ندارد. (البته به استثناء عورتين كه درسن تمييز نگاه به آن جايز نيست.) استفتاء.

سيستانى: نگاه كردن به بدن دختر غير بالغ مشروط به اينكه به قصد لذّت و ريبه نباشد اشكالي ندارد، (به استثناي عورتين كه حكم آن گذشت) اگر چه بنابر احتياط مستحب بهتر است مواضعي را كه بطور معمول دختران بوسيله لباسهاي عادي مي پوشانند نگاه نكنند. منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 23.