پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص9

8. جواب، تبريزى: نگاه كردن به قدمين (كف پا و روي پا تا قوزك) بنابر احتياط جايز نيست. استفتاء.

سيستانى: در صورتي كه زن از كساني باشد كه حجاب خود را رعايت مي كند و يا اگر او را امر به حجاب كنيم اعتنا مي كند، نگاه كردن به اين مواضع جايز نيست، واى اشكال ندارد. منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 14 و 26 و توضيح المسائل، مسائل 2442 و 2443.گلپايگانى: بطور كلي نگاه كردن به بدن نامحرم حرام است و نگاه كردن به وجه و كفين او نيز بنابر احتياط واجب، جايز نيست. استفتاء.

9. بهجت: از نگاه كردن اجتناب كند. استفتاء.

10. سؤال: آيا نگاه كردن به هر چيزي كه شهوت انسان را تحريك كند حرام است حتي اگر انسان به بدن خودش نگاه كند.

تبريزى: مجرد نگاه كردن به بدن خود به جهت تحريك شدن حرام نيست.

صراط النجاة، سؤال 893.

خامنه اى: هر چيزي كه باعث تحريك غريزه جنسي بشود و شهوت را تحريك كند حرام است مگر بين زن و شوهر. استفتاء.

11. 20. سؤال: آيا نگاه كردن به اعضاي داخلي بدن نامحرم (مانند كبد، روده و…) در حكم نظر به ظاهر بدن است.

خامنه اي و فاضل: ظاهراً در عدم جواز نظر و لمس فرقي بين اعضاي ظاهر و داخل بدن نيست لكن همانگونه كه در عروه مسئله 45، احكام نگاه آمده، نظر به مثل دندان آن هم بعد از جدا شدن از بدن جايز است.

خامنه اى: استفتاء.

فاضل: جامع المسائل، ج 2، سؤال 1280. .

12. سيستانى: البته به استثناء مواردي كه نگاه به بدن زن نامحرم جايز باشد (تفصيل مطلب و موارد جواز در باب نگاه آمده است). منهاج الصالحين، با استفاده از مسائل 16 و 26 و توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2442 و 2443.

13. بهجت، سيستاني و فاضل: رفتن منعي ندارد ولي از نگاه به نامحرم اجتناب كند. استفتاء.

14. بهجت، سيستاني و فاضل: رفتن منعي ندارد ولي از نگاه به نامحرم اجتناب كند. استفتاء.

15. بهجت: بنابر اظهر نگاه كردن به زنان باديه نشين و غير آنها (يعني غير زنان باديه نشين، مثلاً خانمهاي بدحجاب شهري و…) كه عادت به پوشاندن ندارند، بدون قصد لذّت جايز است. مگر در صورت خوف وقوع در حرام (يعني به شرط آنكه ترس از وقوع در حرام نداشته باشد). بنابراين معاشرت با آنها و دادوستد و ساير نيازها جايز است. توضيح المسائل، مسئله 1935.

سيستانى: نگاه كردن به زنهاي مبتذله ( بي حجاب يا بدحجاب) كه اگر كسي آنها را امر به حجاب كند اعتنا نمي كنند اشكال ندارد مشروط به آنكه بدون قصد لذّت و ترس وقوع در حرام باشد. در اين حكم فرقي ميان زنهاي كفار و يا ديگر زنان (مسلمانان يا باديه نشينان و…) نيست و همچنين فرقي نيست ميان دست و صورت و ديگر جاهاي بدن كه عادت آنان به پوشانيدنش نيست. منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 26 و توضيح المسائل، مسئله 2443.

گلپايگانى: در صورتي كه مطمئن باشد عمداً به آنها نگاه نمي كند اشكال ندارد. عروه، (نكاح)، مسئله 27.

16. بهجت: نگاه كردن به بدن پيرزن، بدون قصد لذّت اشكال ندارد. توضيح المسائل، مسئله 1943.

خامنه اى: نظر به موي پير زن هائي كه رجاء نكاح ندارند اشكال ندارد. استفتاء.

مكارم: بلكه ظاهر اين است كه نگاه كردن به همه موي آنان نيز اشكالي ندارد. عروه، (نكاح)، مسئله 35.

17. 28. سؤال: آيا بر مردان جايز است به زناني كه بسيار زشت هستند بدون لذّت نگاه كنند (البته اگر حجاب خود را رعايت نكرده باشند).

تبريزى: بنابر احتياط واجب نبايد نگاه كند زيرا اگر زن پير نباشد مرد نمي تواند مطمئن باشد بدون لذّت نگاه مي كند. صراط النجاة، سؤال 891.

بهجت و سيستانى: در نگاه به نامحرم فرقي بين زشت و زيبا نيست. استفتاء.

18. سيستانى: حكم نگاه به نامحرم گفته شد و هيچيك از موارد فوق در مسئله فرقي نمي كند. استفتاء.

گلپايگانى: بنابر احتياط واجب بايد از نگاه كردن به وجه و كفين نامحرم نيز خودداري كند. عروه، (نكاح)، مسئله 31 و استفتاء.