پایگاه تخصصی فقه هنر

احکام عقد و عروسی-ج1-ص4

فصل اول احكام نگاه.

احكام نگاه مرد به مرد.

1 . مسئله: مردان مي توانند به تمام بدن مردان به استثناي عورتين نگاه كنند مشروط به آنكه به قصد لذّت و ريبه نباشد.

امام، فاضل، گلپايگاني ومكارم: عروه (نكاح)، مسئله 28 و همان، ج 1، (ستر و ساتر)، ص 549.

امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 16 و توضيح المسائل، مسئله 2438.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2452.

بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1940.

تبريزى: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2445 و 2447.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح) مسئله 12 و توضيح المسائل، مسئله 2447.

فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2080.

مكارم: توضيح المسائل، مسئله 2085.

در نتيجه: نگاه كردن به هركجاي بدن مرد حتي وجه و كفين او با قصد لذّت و ريبه حرام است.

همچنين مردان نمي توانند به عورتين مردان بالغ ديگر نگاه كنند، چه با قصد لذّت و ريبه و چه بدون آن.

توجه: ريبه در اينجا يعني خوف در فساد افتادن.

2. مسئله: اگر مردي بترسد از اينكه چنانچه به بدن مرد ديگر نگاه كند به گناه آلوده مي شود نمي تواند به بدن او نگاه كند.

امام، بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: مدارك مسئله قبلى.

3. سؤال: مراد از عورتين چيست.

جواب: در مردها قُبُل (مجراي خروج ادرار و بيضتين) و دُبُر (محل خروج غائط) و در زنها قُبُل (كلّ فرج) و دُبُر را گويند.

امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستروساتر)،ص 550.

امام: تحرير، (نكاح) ،مسئله 16.

تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1488.

خامنه اى: استفتاء.

سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 12 و (احكام الخلوة)، قبل از مسئله 55.

در نتيجه: ماهيچه هاي عضلاني پشت (باسن) جزء عورتين نيست و نگاه كردن به آن اشكال ندارد اگر چه، احتياط مستحب ترك آن است.

4. سؤال: در استخرها و يا حمامها يا كنار دريا مردان مايوهايي مي پوشند كه اگر چه پوست بدن آنها پيدا نيست لكن حجم عورتين كاملاً پيداست، آيا نگاه كردن مردان به آنها جايز است.

پاسخ: مراد از پوشش داشتن، پيدا نبودن پوست بدن است و در صورتي كه مفسده اي بر آن مترتب نباشد نگاه كردن اشكالي ندارد.

امام، اراكى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء.

بهجت و مكارم:(1).

5. مسئله: پدرها به عورتين پسران بالغ خود نمي توانند نگاه كنند (چه در حمام يا جاي ديگر). و بنابر احتياط واجب حتي قبل از بلوغ نيز در زمان تمييز نبايد به عورتين آنها نگاه كنند.

امام، خامنه اى، فاضل، گلپايگاني و مكارم:عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28 و ج 1 (ستر و ساتر) ، ص 549.

امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 16 و توضيح المسائل، مسئله 2436.

اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2450.

بهجت و تبريزى:(2).

سيستانى: منهاج الصالحين، (كتاب طهارة)، قبل از مسئله 55 و (نكاح)، با استفاده از مسائل 20 – 12.

فاضل: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2506، 2507 و 2508.

مكارم: توضيح المسائل، مسئله 2083.

6. مسئله: نگاه كردن دكترها به عورتين مرد ديگر حرام است مگر در مقام اضطرار.

امام، اراكى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل.

بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1938 و 1942.

تبريزى: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2445 و 2451.

مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2085.

در نتيجه: مردان اجازه ندارند جهت پيشگيري از آبستنىِ همسرانشان، لوله هاي انتقال اسپرم خود را نزد دكتر ببندند. البته بستن لوله هاي خروج مني در صورتي كه موجب عقيم شدن دايمي نگردد اشكال ندارد لكن چون اين عمل مستلزم نگاه كردن ديگري به عورتين او مي باشد، حرام است و اگر به گونه اي عمل شود كه مستلزم نگاه دكتر به عورت او نشود اشكالي ندارد و يا اگر همسر او دكتر باشد مي تواند از اين راه جلوگيري از آبستني نمايد.

نگاه مرد به زنان محرم.

7. مسئله: مردان مي توانند به تمام بدن محارم خويش غير از عورتين نگاه كنند، مشروط به آنكه اين نگاه به قصد لذّت نباشد. همچنين خوف به فساد افتادن هم نباشد (از اين حكم همسر استثناء است).

امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 32 و ج 1 (ستر و ساتر)، ص 549.